polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-07

Naukowcy sekwencjonują gatunek dzikiej trawy

Międzynarodowemu zespołowi naukowców udało się przeprowadzić sekwencjonowanie Brachypodium distachyon, gatunku dzikiej trawy spokrewnionego z popularnymi zbożami takimi jak pszenica, jęczmień i owies. Wyniki badań opublikowane w czasopiśmie Nature stanowią dorobek finansowanego ze środków unijnych projektu AGRON-OMICS (Sieć rozwoju rzodkiewnika integrująca technologie omiczne), który uzyskał 12 mln EUR z tematu "Nauki o życiu, genomika i biotechnologia na rzecz zdrowia" Szóstego Programu Ramowego (6PR) UE. Niektóre gatunki traw odgrywają decydującą rolę w zaspokajaniu naszych potrzeb żywnościowych. Obserwujemy również znaczną intensyfikację udomowienia nowych upraw traw na potrzeby produkcji pasz i zrównoważonej energii. Eksperci twierdzą jednak, że brak wiedzy na temat sposobu funkcjonowania genów oraz nieznajomość dużych i złożonych genomów traw prowadzą do przeszkód ograniczających możliwości doskonalenia upraw. Przeprowadzenie sekwencjonowania B. distachyon umożliwiło naukowcom rzucenie światła na sposób rozwoju i rozszerzania się genomów traw. Badania były prowadzone pod kierunkiem Centrum im. Johna Innesa w Wlk. Brytanii, Uniwersytetu Stanowego w Oregonie, USA, Joint Genome Institute przy Amerykańskim Departamencie Energii oraz Amerykańskiego Departamentu Rolnictwa. Naukowcy oświadczyli, że wyniki ich badań wskazują, w jaki sposób Brachypodium distachyon można wykorzystać do nawigowania po blisko spokrewnionych, jednak znacznie większych i bardziej złożonych genomach pszenicy i jęczmienia. "Nasza analiza genomu Brachypodium stanowi kluczowy środek na zabezpieczenie zrównoważonych zasobów żywności, paszy i paliwa z popularnych już upraw takich jak pszenica, jęczmień i trawy paszowe, a także na rozwój upraw na potrzeby bioenergii i produkcji energii ze źródeł odnawialnych" - wyjaśnia profesor Michael Bevan z Centrum im. Johna Innesa. "Jest już powszechnie wykorzystywana przez agronomów do identyfikacji genów pszenicy i jęczmienia, i ustala nowe podejścia do wielkoskalowej analizy genomu tych upraw dzięki wysokiemu stopniowi zachowanej struktury i organizacji genów, jaki zidentyfikowaliśmy." Zespół oświadczył, że wyjątkową cechą Brachypodium distachyon obok szybkiego rozwoju jest zwarta struktura, co czyni z tej rośliny idealną kandydatkę do badań laboratoryjnych. "Naukowcy wykorzystują obecnie zasoby genetyczne, które rozbudowujemy na bazie Brachypodium, do określania funkcji genów decydujących o wydajności upraw traw" - mówi dr Philippe Vain z Wydziału Genetyki Zbóż Centrum im. Johna Innesa, kierownik programu, którego celem jest dostarczenie naukowcom zasobów do identyfikacji funkcji genów. "Mogą one przyspieszyć badania nad zrównoważoną produkcją żywności i nowymi źródłami energii" - dodaje. W badaniach wzięli również udział naukowcy z Belgii, Chin, Danii, Francji, Korei Południowej, Niemiec, Polski, Szwajcarii i Turcji. Koordynatorem projektu AGRON-OMICS, który rozpoczął się w 2006 r. i ma być realizowany do końca 2011 r., jest Flandryjski Międzyuniwersytecki Instytut Biotechnologii w Belgii. W zintegrowanym projekcie bierze udział 14 partnerskich laboratoriów z 6 krajów europejskich, w tym z Francji, Hiszpanii, Niemiec, Szwajcarii i Wlk. Brytanii.