polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-07

Badania marsjańskiego meteorytu dają wskazówki nt. ewolucji planet

Wyniki nowej analizy marsjańskiego meteorytu ALH84001 pokazały, że ta szeroko omawiana próbka kosmicznej skały ma 4,019 miliardów lat, czyli o 400 milionów lat mniej niż wcześniejsze szacunki. Odkrycia belgijsko-amerykańskiego zespołu, opublikowane w czasopiśmie Science, dostarczają cennych informacji na temat charakteru wnętrza Marsa, co pomoże naukowcom dopracować modele powstawania i ewolucji planety. Meteoryt Allan Hills 84001 (ALH84001) jest uznawany za jedną z najstarszych części Układu Słonecznego. Naukowcy są przekonani, że pierwotnie mógł się oderwać od powierzchni Marsa z powodu uderzenia meteorytu, następnie został wysadzony w okresie wzmożonej aktywności wulkanicznej i wyrzucony w kierunku Ziemi. Wyjątkowość meteorytu ALH84001 polega na tym, że jest starszy od innych marsjańskich meteorytów o ponad 2,5 miliarda lat, co sprawia, że jest jedyną próbką materiału tutaj na Ziemi, która powstała we wczesnej historii Marsa. Wcześniejsze badania ALH84001 określały jego wiek - który stał się przedmiotem dyskusji - na około 4,5 miliarda lat. Według wyników nowych badań ustalenie prawidłowego wieku skały ma zasadnicze znaczenie dla poznania historii powstawania skorupy i płaszcza Marsa, czasu powstawania kraterów i pojawienia się pola magnetycznego, umożliwiającego planecie odchylanie wiatru słonecznego i innych wysoko naładowanych cząstek, które Mars w znacznej części stracił ponad 4 miliardy lat temu. Zespół, pracujący pod kierunkiem dr Toma Lapena z Uniwersytetu w Houston, USA, z pomocą dr Vinciane'a Debaille'a z Université Libre de Bruxelles w Belgii, poddał próbki ALH84001 stosunkowo nowej metodzie zwanej analizą izotopów lutetu i hafnu, na podstawie której był w stanie ustalić, że próbka jest młodsza niż dotąd sądzono. Po wstępnej analizie datowania przeprowadzono dalsze testy, które przyniosły cenne informacje na temat chemii planety. "Badaliśmy zmienność w składzie izotopowym minerałów, aby określić wiek i pochodzenie magmy tworzącej skałę" - wyjaśnia dr Lapen. "Odkryliśmy dowód na prawdopodobną aktywność formacji wulkanicznych na Marsie ponad 4 miliardy lat temu. To skojarzenie pozwala na przypuszczenie, że regiony z największymi wulkanami w Układzie Słonecznym mogą posiadać jedne z najbardziej długowiecznych formacji wulkanicznych w tymże układzie." Młodszy wiek wskazuje, że pierwotna skorupa Marsa została prawdopodobnie zniszczona przez intensywne bombardowanie 4,25-4,1 miliarda lat temu - czytamy w podsumowaniu artykułu. Wyniki wskazują, że ALH84001 powstał, kiedy na Marsie panowały wilgotne warunki i było pole magnetyczne, sprzyjające rozwojowi prostych form życia. Odkrycia te wskazują, że meteoryt nie jest tak naprawdę pozostałością pierwotnej skorupy Marsa, bowiem potwierdzają, że aktywność wulkaniczna na Marsie utrzymywała się w ciągu znacznej części historii planety. "Wyniki tych badań pomagają nam dopracować historię Marsa" - podkreśla kierownik badań, dr Lapen. "Mają ogromny wpływ na naszą wiedzę na temat procesów wulkanicznych zachodzących na Marsie i charakteru głębszych warstw planety, będących źródłem magmy, która stanowi budulec największych wulkanów w Układzie Słonecznym. Dane te służą również do dopracowania modeli początkowych etapów tworzenia się planety i wczesnej ewolucji."

Belgia, Stany Zjednoczone