polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-07

Wsłuchiwanie się w głos oceanu, by badania mórz stały się bardziej wszechstronne

Francuski Institut de recherche pour le développement (IRD) oraz Instituto del Mar del Perú (IMARPE) opracowały innowacyjną metodę akustyczną do obserwowania ewolucji stref o minimalnej zwartości tlenu (OMZ) w oceanach. Nowa technika umożliwia bardziej szczegółowe pomiary stref beztlenowych (anoksycznych), w których zamieszkuje wiele organizmów morskich. Odkrycia, opublikowane w ogólnodostępnym czasopiśmie Public Library of Science (PLoS) ONE, otwierają nowe perspektywy przed badaniami oceanów oraz metodami zarządzania łowiskami. Naukowcy zmierzyli pionowe rozmieszczenie organizmów morskich, takich jak plankton, skorupiaki i ryby w wodzie za pomocą standardowych technik podwodnej obserwacji akustycznej wzdłuż peruwiańskiego wybrzeża. Pomiary wykonane za pomocą sond akustycznych umożliwiły im dosyć precyzyjne określenie położenia oksykliny, która wytycza górną granicę OMZ. Dzięki połączeniu uzyskanych w ten sposób danych ze standardowymi pomiarami hydrologicznymi naukowcy opracowali wysokiej rozdzielczości mapy, które są od 50.000 do 100.000 razy bardziej precyzyjne od zwykłych profili hydrologicznych. Obok rzucenia nowego światła na stan i rozmiar stref OMZ naukowcy byli również w stanie precyzyjnie obliczyć wymiary siedliska dostępnego na przykład dla sardeli peruwiańskiej, dostarczając w ten sposób informacje, które mogą być istotne dla zarządzania łowiskami. "Ta metoda... umożliwia przeprowadzanie zintegrowanych badań, ponieważ dane akustyczne dostarczają informacji na temat większości komponentów ekosystemu [...] a możemy je uzupełnić o informacje pomocnicze (dane satelitarne, system monitoringu statków, znakowanie głównych drapieżników itd.)" - czytamy w artykule. "Takie zintegrowane metody mają kluczowe znaczenie dla wdrożenia podejścia ekosystemowego do łowisk." "Naszą metodologię można również zastosować do innych ekosystemów, np. oceanicznych martwych stref, bowiem otwiera ona nowe perspektywy przed kompleksowymi, wieloskalowymi badaniami nad wpływem fizycznego tłoczenia na organizmy." Strefy OMZ są naturalnie występującym zjawiskiem na głębokości od około 100 do 1.000 metrów. Zamieszkuje je wiele organizmów specjalnie przystosowanych do środowiska o niskiej zawartości tlenu, w tym nie tylko bakterie beztlenowe, ale również większe organizmy takie jak kałamarnica wampirza. Z kolei organizmy potrzebujące tlenu nie są w stanie przetrwać w takich strefach. Strefy OMZ zajmują obecnie około 10% oceanów na naszej planecie. Rozszerzyły się jednak w ciągu ostatnich 50 lat z powodu globalnego ocieplenia i wpływu człowieka na stan mórz, np. w wyniku rosnącego poziomu chemicznych substancji odżywczych (eutrofizację).

Francja, Peru