polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Naukowcy odkryli nowego dinozaura blisko spokrewnionego z T. rexem

Międzynarodowy zespół naukowców zidentyfikował jak dotąd nieodkryty gatunek gigantycznego teropoda, blisko spokrewnionego z niechlubnym Tyranozaurusem rexem (T. rex). Odkrycia opublikowane w czasopiśmie Cretaceous Research opierają się na skamieniałej czaszce i kościach szczęki odkrytych w Chinach i pozwoliły nakreślić cechy charakterystyczne nowo nazwanego gatunku dinozaura "Zhuchengtyrannus magnus". Naukowcy są przekonani, że Zhuchengtyrannus magnus mierzył prawdopodobnie około 11 metrów długości, miał około 4 metrów wysokości i ważył gdzieś w okolicach 6 ton. Porównywalny pod względem rozmiaru i skali do T. rexa, ten nowy dinozaur jest jednym z największych teropodów (mięsożernych) zidentyfikowanych dotychczas przez naukowców. Obok T. rexa i azjatyckiego Tarbozaura, Zhuchengtyrannus magnus należy do specjalnej grupy gigantycznych teropodów zwanych tyranozaurynami. Tyranozauryny występowały w Ameryce Północnej i Azji Wschodniej w okresie późnej kredy, który trwał od około 99 do 65 mln lat temu. Cechami charakterystycznymi tych ogromnych mięsożerców były małe ramiona, dwupalczaste łapy i potężne szczęki, które miażdżyły kości ofiar. Naukowcy są przekonani, że były one zarówno drapieżnikami, jaki i padlinożercami. Nowo odkryty gatunek posiada bez wątpienia pewne cechy, które odróżniają go od wcześniej poznanych dinozaurów. "Zhuchengtyrannusa można odróżnić od innych tyranozaurynów na podstawie połączenia unikalnych cech czaszki, które nie występują u żadnego innego teropoda" - wyjaśnia autor artykułu dr David Hone z Wydziału Biologii i Nauk o Środowisku University College w Dublinie, Irlandia. "Mając do dyspozycji jedynie czaszkę i kości szczęki trudno jest precyzyjnie określić całkowite rozmiary tego zwierzęcia. Ale kości, które mamy są zaledwie kilka centymetrów mniejsze od swoich odpowiedników u T. rexa. Zatem nie ma wątpliwości, że Zhuchengtyrannus był ogromnym tyranozaurynem." Wyniki badań są owocem współpracy Irlandii z Chinami. Kluczowym członkiem międzynarodowego zespołu naukowców uczestniczących w badaniach był profesor Xu Xing z Pekińskiego Instytutu Paleontologii i Paleoantropologii Kręgowców w Chinach, który jest światowym liderem w opisywaniu nowych gatunków dinozaurów, bowiem nadał nazwę ponad 30 z nich. Dr David Hone wyjaśnia, że nowy rodzaj (rząd taksonomiczny w skali klasyfikacji biologicznej skamieniałych organizmów) został nazwany Zhuchengtyrannus magnus od miasta Zhucheng we wschodniej prowincji Shandong w Chinach, gdzie znaleziono kości. W tłumaczeniu nazwa brzmi "Wielki tyran z Zhucheng". Łacińskie słowo tyrannus oznacza "król" lub "tyran", a magnus oznacza "wielki". W kamieniołomach w prowincji Shandong we wschodnich Chinach, gdzie odnaleziono Zhuchengtyrannusa magnusa, znajduje się największe nagromadzenie kości dinozaurów na świecie Panuje przekonanie, że tak duże nagromadzenie skamielin dinozaurów wynika z tego, że była to rozległa równina zalewowa, gdzie wiele ciał dinozaurów, które tam skamieniały, zostało prawdopodobnie zmytych w czasie ogromnych powodzi.Więcej informacji: University College w Dublinie: http://www.ucd.ie

Chiny, Irlandia