CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Przełącznik molekularny oddziałujący na lęk napadowy

Osoby cierpiące na lęk napadowy potwierdzą, że ataki są jednymi z najbardziej niespodziewanych, przerażających i nieprzyjemnych doświadczeń w ich życiu. Lecz co sprawia, że jedni ludzie są na te napady podatni, a inni nie? Wyniki badań bliźniaków wskazują na czynniki dziedziczne, które odgrywają kluczową rolę w 40% przypadków. Jednakże rola genów w lęku napadowym pozostaje niejasna. Grupa europejskich naukowców sprawdziła jeden typ przełącznika molekularnego, krótkie lub mikro cząsteczki kwasu rybonukleinowego (miRNAs), w kontekście lęku napadowego. Wyniki badań, które zostały częściowo dofinansowane ze środków unijnych, zaprezentowano w czasopiśmie Biological Psychiatry. Wcześniejsze badania wykazały, że zmiany w coraz większej liczbie genów wpływają na zagrożenie lękiem napadowym. Niemniej siła oddziaływania pojedynczego genu nie jest duża. Naukowcy poddali w wątpliwość, czy "przełączniki" molekularne mogą w skoordynowany sposób wpływać na funkcjonowanie grup genów. Ich odkrycie może rzucić nowe światło na genetykę lęku napadowego. W toku ostatnich badań naukowcy z Estonii, Finlandii, Hiszpanii i Wlk. Brytanii odkryli, że na lęk napadowy oddziałuje jeden typ przełącznika molekularnego, miRNAs. RNA to bezpośredni produkt kwasu dezoksyrybonukleinowego (DNA), a najczęściej omawianymi produktami RNA są białka. To właśnie stąd wzięło się powiedzenie "DNA tworzy RNA a RNA tworzy białka". Z tym że miRNAs to niewielkie kawałki RNA, które wiążą się z DNA i kontrolują ekspresję genów. Eksperci twierdzą, że kilka miRNAs znajduje się pod wpływem różnych skutków oddziaływania ekspresji genów. "Coraz więcej dowodów wskazuje na to, że to miRNA głównie przyczyniają się do zróżnicowania fenotypowego i mogą przez to odgrywać rolę w patofizjologii kilku zaburzeń" - czytamy w artykule. "MicroRNA biorą udział w zaburzeniach związanych z ośrodkowym układem nerwowym, takich jak choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, schizofrenia i zachowania agresywne wskazując, że miRNA to dobrzy kandydaci na genetyczną podatność na zaburzenia psychiatryczne." W ramach ostatnich prac zespół przeprowadził badania porównawcze trzech różnych populacji - Estonii, Finlandii i Hiszpanii. Naukowcy odkryli w sumie 4 miRNA, które mogą oddziaływać na patofizjologię lęku napadowego. "Dane dostarczają ważnego, nowego dowodu na to, że zmienność w genach kodujących miRNA może koordynować zaangażowanie wielu genów ryzyka, a przez to przyczyniać się do rozwoju lęku napadowego" - mówi dr John Krystal, redaktor czasopisma Biological Psychiatry. Źródłem unijnego dofinansowania badań są projekty SIROCCO, ENGAGE, ECOGENE i OPENGENE. Projekt SIROCCO (Wyciszanie RNA - organizatorzy i koordynatorzy złożoności w organizmach eukariotycznych) otrzymał niemal 12 mln EUR z tematu "Nauki o życiu, genomika i biotechnologia na rzecz zdrowia" Szóstego Programu Ramowego (6PR) UE. Projekt ENGAGE (Europejska sieć genetyki i epidemiologii genetycznej) otrzymał 12 mln EUR z tematu "Zdrowie" Siódmego Programu Ramowego (7PR). Projekty ECOGENE (Uwalnianie potencjału regionu konwergencji Unii Europejskiej w genetyce) i OPENGENE (Otwierający estoński projekt genomu w Europejskiej Przestrzeni Badawczej) uzyskały wsparcie z budżetu działania "Potencjał regionalny" 7PR na kwotę odpowiednio 1,09 mln EUR i 1,33 mln EUR.Więcej informacji: Biological Psychiatry: http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/505750/description#description Badania w zakresie zdrowia w 7PR: http://ec.europa.eu/research/fp7/index_en.cfm?pg=health Potencjał regionalny w 7PR: http://ec.europa.eu/research/regions/index_en.cfm?pg=potential

Estonia, Hiszpania, Finlandia, Zjednoczone Królestwo