polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Dlaczego rybom brakuje tlenu

W toku prac nad finansowanym ze środków unijnych projektem o nazwie HYPOX naukowcy mają nadzieję pogłębić wiedzę o przyczynach wyczerpywania tlenu w populacjach ryb. Stały monitoring przybrzeżnych ekosystemów Morza Czarnego, Morza Bałtyckiego i Morza Arktycznego, w tym fiordów, zalewów i jezior, ma przełożyć się na lepsze zarządzanie łowiskami. Traian Gomoiu, kierownik zespołu badawczego z ramienia rumuńskiego Krajowego Instytutu Badań i Rozwoju Geologii i Geoekologii Morskiej (GeoEcoMar), twierdzi, że trwałe niedotlenienie może doprowadzić do utraty bioróżnorodności, degradacji ekosystemu i załamania się łowisk. Przykładem wpływu niedotlenienia, o którym była mowa w mediach w 2010 r., jest utrata niemal dwóch ton ryb, które znaleziono martwe przy rumuńskiej linii brzegowej Morza Czarnego Profesor Secrieru, starszy pracownik naukowy Instytutu GeoEcoMar w Konstancy, twierdzi: "Chcieliśmy dogłębnie zanalizować, jak następuje zakłócenie ekosystemu z powodu niedoboru tlenu oraz ustalić sposoby regeneracji w następstwie niedotlenienia". W czasie prowadzonych badań naukowcy odkryli, że wyczerpywanie się tlenu zachodzi wzdłuż rumuńskiego wybrzeża Morza Czarnego, w pobliżu osiedli ludzkich i zakładów przemysłowych oraz wzdłuż szlaków żeglugowych. Zanieczyszczenia chemiczne oraz znaczny napływ słodkiej wody wraz z przypływami Dunaju utrudnia przenikanie tlenu do dolnych warstw morza. Słodka woda niesie ze sobą nawozy sztuczne, które mogą skutkować rozwojem glonów zużywających tlen na powierzchni wody. Profesor Secrieru zauważa, że w ciągu ostatnich 20 lat presje ekologiczne na Morze Czarne osłabły dzięki trzem czynnikom: mniej agresywne metody rolne, zamknięcie położonego nad morzem zakładu produkcji nawozów sztucznych oraz spadek aktywności przemysłowej z powodu spowolnienia gospodarczego. Wskazuje jednak, że: "Kondycja ekosystemów nadal jest niestabilna i trudno jest przewidywać przyszły rozwój wypadków bez programu monitorowania. Idealne byłoby systematyczne monitorowanie, zwłaszcza w przypadku wzrostu lub spadku temperatury, aby przygotowywać prognozy na potrzeby badań podstawowych lub ocen ekonomicznych". Profesor Nicolae Papadopol, dyrektor naukowy Muzeum Nauk Przyrodniczych w Konstancy, jest przekonany, że istnieją sposoby kontrolowania niedotlenienia: "Osoby odpowiedzialne za ochronę środowiska muszą podjąć pilne działania w celu obniżenia emisji oraz otwarcia lub modernizacji stacji uzdatniania wody". Opierając się na własnych doświadczeniach w monitorowaniu dna morskiego na Uniwersytecie Wiktorii w Kolumbii Brytyjskiej, Kanada, profesor Verena Tunnicliffe podsumowuje: "Monitorowanie pozwala na ujawnienie ogromu informacji o zachowaniach oceanu... Odkrywamy, że zwierzęta szybko reagują, a poziom tlenu wpływa na migracje. W ten sposób można lepiej zarządzać połowami organizmów, takich jak krewetki czy kraby".Więcej informacji: Hypox: http://www.hypox.net/ GeoEcoMar: http://www.geoecomar.ro/website/en/index.html

Rumunia