polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-04-17

Sztuczne komórki nerwowe mogłyby leczyć przewlekłe choroby

Naukowcy odtworzyli w chipach półprzewodnikowych elektryczne właściwości biologicznych neuronów. Opracowana przez nich technologia mogłaby pomagać w naprawianiu uszkodzeń spowodowanych przez takie choroby jak niewydolność serca czy choroba Alzheimera.

Dzięki potencjalnej możliwości dostarczania nowych informacji potrzebnych do diagnozowania i leczenia tak różnych chorób jak rak, choroby sercowo-naczyniowe czy choroby neurodegeneracyjne, medycyna bioelektroniczna jest obecnie w centrum uwagi. Łącząc różne dziedziny, w tym biochemię, medycynę molekularną, neuronaukę, immunologię, inżynierię elektryczną i mechaniczną, informatykę oraz matematykę, medycyna bioelektroniczna koncentruje się na sygnalizacji elektrycznej w układzie nerwowym. Naukowcy zajmujący się tą dziedziną wykorzystują już takie informacje do tworzenia urządzeń biomedycznych, dogłębnie badając skomplikowane sieci neuronowe. Tworzenie sztucznych neuronów było do tej pory skomplikowane ze względu na wyzwania związane ze złożoną biologią i trudnymi do przewidzenia odpowiedziami neuronalnymi. Wyzwanie to podjął zespół badaczy pracujących w ramach współfinansowanego ze środków UE projektu CResPace. Zaprojektował on sztuczne neurony na chipach krzemowych, które precyzyjnie naśladują prawdziwe, żywe komórki nerwowe reagujące na szereg bodźców. Wyniki przeprowadzonych badań ukazały się w czasopiśmie „Nature Communications”. „Nasze podejście łączy w sobie kilka przełomowych odkryć, które otwierają nowe horyzonty dla inżynierii neuromorficznej, począwszy od programowania komputerów analogowych po miękkie bioimplanty”.

Idealne do implantów medycznych