polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

DNA-Based Molecular Nanowires

Zastosowanie inżynierii DNA do wytwarzania ekstremalnie cienkich drutów

Cząsteczki DNA mają w sobie wielki potencjał jako materiał ogólnego przeznaczenia, a nie tylko jako materiał genetyczny. W ramach projektu DNA BASED NANOWIRES, badając pochodne DNA, poszukiwano rozwiązania alternatywnego do mikroelektroniki krzemowej, które umożliwiłoby tysiąckrotną redukcję rozmiarów obecnych urządzeń.

Użycie cząsteczek DNA do budowania nanodrutów na potrzeby urządzeń nanoelektronicznych jest jednym z pierwszych kroków ku zastosowaniu cząsteczek biologicznych jako narzędzia produkcyjnego. Zamiast formować komponenty elektroniczne z konwencjonalnych materiałów uczestnicy projektu prowadzili eksperymenty nad sposobami wykorzystania samoformujących właściwości DNA. DNA samo w sobie raczej nie jest dobrym przewodnikiem elektryczności, a druty molekularne charakteryzują się ograniczoną zdolnością do przenoszenia ładunków elektrycznych. Dlatego naukowcy z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie swoją uwagę skierowali na pochodne DNA, które mogą być wykorzystane jako szablony do kształtowania przewodzących nanodrutów. Złożone z samozwijających się nici polideoksyguanylanu (poli(dG)) tysięcy tetrad guaniny (dG) nanodruty G4-DNA cechowały się żądanymi właściwościami przewodnictwa. Guanina, wyróżniająca się wśród elementów składowych DNA ze względu na swój niski potencjał jonizacyjny, odegrała kluczową rolę w przewodności elektrycznej nanodrutów G4-DNA. Bogate w guaninę nici DNA zsyntetyzowano z kompleksu podwójnie helikalnego polideoksyguanylanu (poly(dG)) i polideoksycytidylan (poli(dC)). Aby odseparować nici poli(dG) wprowadzono nową metodę polegającą na użyciu długich i ciągłych nici poli(dG) przyłączonych do krótkich fragmentów poli(dC) jako materiału źródłowego. Poprzez kontrolowane zwijanie pochodnych nici poli(dG) wytwarzano długie i jednolite nanodruty G4-DNA. Prawdziwie innowacyjny charakter tej pracy badawczej polega przede wszystkim na wykorzystaniu potencjału samoformowania się nici DNA. Dodatkowo polega na łączeniu wyrafinowanych technik nanoinżynierii nici DNA i tunelowej mikroskopii skaningowej z obliczeniowymi symulacjami stabilności i właściwości syntetyzowanych nanostruktur. W rezultacie projektowanie nanodrutów przy użyciu pochodnych DNA stało się już realne.