polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Plutonium bio-signature as tracer of climate changes in ocean transport

Obserwacja zmian klimatycznych w obszarze Oceanu Spokojnego

Zmiany klimatyczne mogą mieć poważny wpływ na środowiska morskie poprzez zwiększanie przepływu ciepłych wód pochodzących z regionów tropikalnych do chłodniejszych regionów. W ramach finansowanego ze środków UE projektu, zbadano ślady plutonu w koralach i muszlach, w celu dokonania oceny zmian przepływu prądów w Oceanie Spokojnym, które nastąpiły w ciągu ostatnich 50 lat.

Naukowcy uczestniczący w projekcie o nazwie „Biosygnatura plutonowa jako znacznik zmian klimatycznych w przenoszeniu oceanicznym” ('Plutonium bio-signature as tracer of climate changes in ocean transport' - Plutotrace) dokonali weryfikacji hipotezy, która zakłada, że stężenie plutonu (Pu) w powierzchniowych wodach oceanicznych związane jest z głębokością warstwy mieszanej. Warstwa mieszana to warstwa, w której w wyniku działania wiatru, chłodzenia oraz innych procesów powstają turbulencje. W celu określenia proporcji izotopów w koralach i muszlach, naukowcy uczestniczący w projekcie zastosowali technikę opartą na spektrometrii masowej ('mass spectrometry' - MS). Dzięki pomocy partnerów z Japonii i Korei w trzech lokalizacjach na terenie północno-zachodniego Pacyfiku pobrano próbki korali. Punkty próbkowania znajdowały się wzdłuż trasy Prądu Północnorównikowego ('North Equatorial Current' - NEC) oraz Prądu Kuroshio ('Kuroshio Current' - KC). Przy użyciu techniki MS zbadano warstwy wzrostu okresowego korali, aby określić zmiany proporcji izotopu Pu w czasie i przestrzeni. Analiza korali umożliwiła naukowcom odtworzenie historycznych warstw mieszanych w badanych obszarach prądów NEC i KC oraz porównanie uzyskanych wyników z historycznymi danymi na temat temperatury oceanicznych wód powierzchniowych. Uzyskane wyniki wykorzystano do stworzenia modelu ilustrującego zmiany w masowym przepływie wody z tropikalnych obszarów Pacyfiku w kierunku Pacyfiku północno-zachodniego. Prace przeprowadzone w ramach projektu Plutotrace pozwoliły naukowcom zbadać zmiany prądów oceanicznych wynikające ze zmian klimatycznych. Techniki opracowane podczas projektu mogą zostać wykorzystane przez naukowców badających oceany w innych częściach świata, pomagając w uzyskaniu jaśniejszego obrazu wpływu zmian klimatycznych na środowisko morskie.