polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

The physics of flavor in visible and dark sectors

"Zapach" cząstek wszechświata

Finansowany ze środków UE zespół naukowców badał niewyjaśnione zagadnienia dotyczące cząstek elementarnych tworzących wszechświat, niosące ważne implikacje w zakresie fizyki wielkich energii.

W latach 70. XX w. fizycy stworzyli Model Standardowy będący próbą opisania otaczającego nas świata. Zgodnie z Modelem wszechświat składa się z 12 cząstek elementarnych (sześciu kwarków i sześciu leptów, z których najbardziej znany jest elektron) oraz czterech oddziaływań zachodzących między tymi cząstkami. Aby rozróżnić poszczególne rodzaje kwarków i leptonów, przypisano im parametry określane mianem "zapachów". Choć udało się eksperymentalnie potwierdzić wiele przewidywań Modelu Standardowego, jak i istnienie wszystkich 12 cząstek materii, to wciąż istnieje szereg kwestii problematycznych. Jeśli chodzi o zagadnienia wykraczające poza Model Standardowy, niewyjaśnioną pozostaje kwestia symetrii między materią i antymaterią. Zgodnie z Modelem, dla każdego rodzaju cząstki materii istnieje odpowiadająca jej cząstka antymaterii o identycznej masie i przeciwnym ładunku (np. dodatni proton i ujemny antyproton). Cząstki antymaterii rzadko jednak udaje się zaobserwować. Ponadto, naukowcy nadal próbują zrozumieć naturę ciemnej materii, która odpowiada za 70% masy wszechświata i jest źródłem widzialnych efektów grawitacyjnych. Europejscy badacze biorący udział w projekcie "Fizyka zapachów w sektorach widzialnych i ciemnych" (Flavidas) postanowili zająć się tymi ważnymi zagadnieniami fizyki cząstek elementarnych. Pierwszy z obszarów badawczych dotyczył implikacji symetrii zapachowych. Naukowcy wyjaśnili jedno ze znanych odchyleń od Modelu Standardowego przy pomocy tzw. hipotezy minimalnego łamania zapachu opisującej, w jaki sposób i kiedy cząstki materii zmieniają zapach. Opublikowane wyniki badań są dobrą podstawą do dalszych naukowych interpretacji. Kolejny obszar badań dotyczył skutecznej integracji prac doświadczalnych i teoretycznych z zakresu wykrywania ciemnej materii. Uczestnicy projektu Flavidas badali sygnały ciemnej materii i dokonali opisu jej bezpośrednich obserwacji oraz ich znaczenia dla "sygnatur" (parametrów wykrywania) ciemnej materii. Podsumowując, naukowcy biorący udział w projekcie Flavidas badali dwa najważniejsze otwarte zagadnienia z dziedziny fizyki cząstek elementarnych, przygotowując ważne opisy teoretyczne i publikacje. Zgromadzona wiedza przyczyni się do lepszego zrozumienia grawitacji i ciemnej materii oraz ułatwi odpowiednie prowadzenie przyszłych prac eksperymentalnych.