polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-30

"Reinforcement of the research capacity of the Bulgarian Institute ""Biology and Immunology of Reproduction"""

Integracja badań naukowych w Europie

Instytut Biologii i Immunologii Rozrodu Bułgarskiej Akademii Nauk (IBIR-BAS) to ambitny i szybko rozwijający się ośrodek badawczy w Bułgarii. Od wielu lat z powodzeniem prowadzi badania nad biologią rozrodu.

W ciągu ponad 70 lat swojego istnienia IBIR-BAS pracował nad osiągnięciem naukowej doskonałości w dziedzinie biologii rozrodu zarówno ludzi, jak i zwierząt. Finansowany ze środków UE projekt REPROFORCE ma na celu opracowanie zestawu środków wszechstronnie poprawiających naukowy i technologiczny potencjał instytutu IBIR-BAS oraz jego integrację z europejską przestrzenią badawczą (EPB). Instytut IBIR-BAS z powodzeniem wdrożył plan działania przygotowany w programie roboczym projektu REPROFORCE. Projekt umożliwił lepszą wymianę wiedzy, rekrutację doświadczonych naukowców, pozyskanie sprzętu badawczego i modernizację laboratoriów. Zorganizowano szkolenia z metodyki i osiem wydarzeń naukowych przy współpracy z lokalnymi i międzynarodowymi partnerami. Wdrożono sześć programów wspierających mobilność. Pozyskanie nowego sprzętu umożliwiło modernizację czterech laboratoriów (do analizy proteomicznej, kultur komórkowych, zapłodnienia in vitro/transferu embrionów i mikroskopii świetlnej/konfokalnej), jak również zwierzętarni. Nasilenie wymiany naukowej oraz organizowanie spotkań i warsztatów przyczyniło się do poprawy rozprzestrzeniania wiedzy w instytucie IBIR-BAS. Ogółem współpraca naukowa w latach 2010–2013 zaowocowała 17 publikacjami wydanymi z partnerami z innych krajów, 60 publikacjami z partnerami bułgarskimi i 8 książkami naukowymi. Lokalna struktura badań nad rozrodem została poszerzona poprzez zachęcenie i włączenie do programu 12 studentów studiów pierwszego i drugiego stopnia, 10 doktorantów oraz 30 naukowców z innych instytutów badawczych i uczelni, którzy będą wspólnie prowadzić prace eksperymentalne. Powodzenie projektu REPROFORCE stanowiło inspirację dla międzynarodowego planu strategii dalszego rozwoju instytutu IBIR-BAS do 2020 roku. Dzięki dalszej dywersyfikacji badań i innowacyjności instytut IBIR-BAS może stać się ważnym ośrodkiem badań nad biologią rozrodu ludzi i zwierząt w EPB do roku 2020.