European Commission logo print header

Story

Zmiany klimatyczne kontra rośliny-cyborgi

Rośliny zwykle postrzegane są jako pierwsze potencjalne ofiary zanieczyszczeń i zmian klimatycznych. Jednak dzięki projektom badawczym, realizowanym w ramach 7PR, lasy, a nawet rośliny ogrodowe, będą mogły się bronić.

Chociaż wiemy jakie będą prawdopodobne skutki zmian klimatycznych i zanieczyszczeń środowiska, to zgromadzenie dokładnych danych pomiarowych stanowi duże wyzwanie. Umieszczanie czujników w każdym lesie jest drogie i czasochłonne. Co więcej, chociaż czujniki te mierzą stan środowiska naturalnego, to nie mogą nam powiedzieć co dzieje się z samymi roślinami. Jednak uczestnicy kierowanego przez MŚP projektu badawczego PLEASED (Rośliny Jako Urządzenia Sensoryczne - PLants Employed As SEnsing Devices) mają nadzieję zmienić powyższy stan rzeczy poprzez wykorzystanie roślin jako urządzeń monitorujących kondycję środowiska naturalnego. Dr Vitaletti , koordynator projektu oraz Dyrektor ds. Technicznych w firmie WLAB , będącej włoskim MŚP wspierającym kulturę innowacyjności I doskonałości technicznej w dziedzinie technologii bezprzewodowych oraz przetwarzania mobilnego / bez granic, twierdzi, że "Rośliny będą "strażnikami" środowiska naturalnego. By osiągnąć powyższy cel staramy się sklasyfikować sygnały elektryczne generowane przez rośliny w odpowiedzi na bodźce zewnętrze, takie jak obecność zanieczyszczeń". Mówiące rośliny Dr Vitaletti I jego zespół wierzą, że korzystając z tych samych technologii, które pozwalają mierzyć aktywność mózgu oraz mięśni, będziemy mogli lepiej zrozumieć co dzieje się w środowisku naturalnym oraz, w konsekwencji, w życiu roślin. Dr Vitaletti określa to połączenie żywych tkanek I cyfrowych czujników mianem "roślin-cyborgów". Po umieszczeniu w roślinie mikroczujniki opracowane przez uczestników inicjatywy PLEASED mogą rejestrować generowane przez nią sygnały, analizować je, łączyć je z sygnałami pochodzącymi z sąsiednich roślin, a także dostarczać jasną analizę środowiska naturalnego. Innymi słowy, roślina-cyborg powie nam jak się czuje I dlaczego tak jest. Dr Vitaletti I jego zespół tworzyli prototypowe rozwiązania w oparciu o niedrogie, gotowe komponenty, z nadzieją na to, że każdy z nas, zarówno pasjonat, jak I rolnik, będzie w stanie budować własne czujniki roślinne. Dzięki temu każdy byłby w stanie sprawdzić na przykład, czy roślina potrzebuje więcej lub mniej słońca lub wody, czy też jak dany nawóz wpływa na jej stan zdrowia. Ponieważ powyższe rozwiązanie bazuje na sieciach bezprzewodowych, monitorowanie ogrodu z kanapy w salonie byłoby technicznie możliwe. Otwarte Projektowanie I Otwarte Dane "Architektura PLEASED jest w całości otwarta. Głównym celem takiego podejścia jest stworzenie społeczności zainteresowanej rozwijaniem tego rodzaju technologii", twierdzi Dr Vitaletti. "Naprawdę mamy nadzieję, że otwarta społeczność PLEASED będzie się rozrastać I pomoże nam osiągnąć lepsze I bardziej uniwersalne wyniki. Opracowujemy zestaw PLEASED, będący otwartym systemem, który pozwala użytkownikom przeprowadzać własne eksperymenty I ulepszać projekty". Uczestnicy inicjatywy PLEASED udostępniają ponadto wszystkie zgromadzone przez siebie dane - "Dostępność rozbudowanych zbiorów danych o wysokiej jakości jest warunkiem koniecznym postępu prac projektowych. By korzystać z roślin jako urządzeń sensorycznych musimy opracować algorytmy klasyfikacyjne, zdolne do "rozumienia" sygnałów generowanych przez rośliny", twierdzi dr Vitaletti. "Mamy nadzieję, że naukowcy będą [mieli możliwość testowania własnych] algorytmów klasyfikacyjnych na tych zbiorach danych". Projekt PLEASED Pomaga Poprawiać Aktualny Stan Rzeczy Monitorowanie środowiska w oparciu o rośliny otwiera szeroki wachlarz zupełnie nowych możliwości w zakresie lepszego zrozumienia skutków zanieczyszczeń środowiska I zmian klimatycznych. Jednak dr Vitaletti podkreśla, że gromadzenie danych stanowi zaledwie pierwszy krok na drodze do ochrony środowiska naturalnego z myślą o przyszłych pokoleniach. "Jeśli lepsze zrozumienie stanowi pierwszy krok do zmian, to rośliny mogą wnieść wkład polegający na dostarczaniu cennego narzędzia, pozwalającego lepiej zrozumieć I monitorować środowisko", twierdzi Vitaletti, "jednak ewentualne zmiany zależą wyłącznie od nas". Projekt PLEASED, którego całkowity budżet wyniósł 1,45 milionów euro, zostały wsparty kwotą 1,07 milionów euro w ramach inicjatywy na rzecz Przyszłych I Powstających Technologii (FET), będącej częścią Siódmego Programu Ramowego Unii Europejskiej (7PR). Prace projektowe rozpoczęto w styczniu 2012, a ich zakończenie nastąpi w maju 2015 roku. Useful Links Video Talking Plants Strona internetowa Agendy Cyfrowej Komisji Europejskiej