European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-02-27

Naukowcy rozszyfrowuja kandydata na bron biologiczna

Badacze ze Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz USA rozszyfrowali kompletną sekwencję DNA bakterii Francisella tularensis, jednego z najbardziej zakaźnych czynników na świecie. Skompletowanie sekwencji trwało pięć lat. Eksperci ds. obrony przyjęli tę wiadomość z zadowoleniem, ponieważ bakteria ta jest głównym kandydatem na broń biologiczną. Wystarczy zaledwie 10 mikrobów, by wywołać u ludzi i zwierząt tularemię, zwaną 'gorączką króliczą'. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że lotnicze rozpylenie 50 kg bakterii Francisella tularensis nad obszarem miejskim zamieszkanym przez pięć milionów ludzi zabiłoby 19,000 oraz spowodowałoby inwalidztwo u dalszych 250,000 ludzi. Ci, którzy uniknęliby śmierci chorowaliby tygodniami lub miesiącami. Prace nad sekwencjonowaniem genomu miały już wpływ na szukanie szczepionek, przy czym cele proteinowe były już zidentyfikowane. Naukowcy odkryli również rzadką grupę genów, która prawdopodobnie wywołuje choroby. Obecności tych genów nie stwierdzono nigdy w żywych organizmach i ich obecność sugeruje, że mikroby mają nieznane wcześniej sposoby wywoływania choroby.

Szwecja, Zjednoczone Królestwo