CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Naukowcy pracują nad modelem leczenia nowotworu mózgu u dzieci

Naukowcy z Akademii Sahlgrenska przy Uniwersytecie w Gothenburgu przeprowadzili badania modelowe testujące nowe techniki radioterapii, które są w stanie uporać się ze szkodliwymi skutkami terapii nowotworu mózgu u dzieci. Badania modelowe zostały zaprezentowane w czasopiśmie Neuro-Oncology. Radioterapia jest częścią terapii onkologicznej, która ma kontrolować lub zabić złośliwe komórki. Jest bezbolesna, ale wywołuje skutki uboczne, od zmęczenia i podrażnienia skóry poprzez mdłości po uszkodzenie powierzchni nabłonka. W przypadku dzieci leczonych na nowotwór mózgu, radioterapia zwiększa ryzyko pojawienia się trwałych, niepożądanych skutków neurokognitywnych, ponieważ wchodzi w kontakt ze zdrową tkanką. W konsekwencji powstaje mniej nowych komórek, zwłaszcza w hipokampie - kluczowym elemencie struktury mózgu, który odgrywa istotną rolę zarówno w pamięci, jak i orientacji przestrzennej. W toku badań naukowcy przebadali chore dzieci, które zostały poddane tradycyjnej radioterapii z powodu rdzeniaka zarodkowego, nowotworu dotykającego głównie dzieci. Swoje prace oparli również na symulowanych planach terapii protonowej i nowszej techniki, terapii fotonowej. Wyniki każdego planu terapeutycznego wskazały, że zastosowanie nowych technik radioterapeutycznych obniżyło ryzyko niepożądanych skutków neurokognitywnych, zwłaszcza zastosowanie terapii protonowej. Zdaniem naukowców tradycyjna radioterapia rentgenowska i elektronowa przenika przez organizm, a przez to zwiększa ryzyko oddziaływania na zdrową tkankę. Energia wiązki protonów może być regulowana, tak aby dotrzeć na wcześniej określoną głębokość. W przeciwieństwie do napromieniania fotonami, protony mogą zostać skupione na samym guzie, co pozwala uniknąć uszkodzenia zdrowej tkanki i pomaga obniżyć ryzyko niepożądanych skutków. "To może oznaczać wyższą jakość życia dzieci, które są zmuszone do przechodzenia radioterapii mózgu" - zauważa lekarz Malin Blomstrand.Więcej informacji: Akademia Sahlgrenska, Uniwersytet w Gothenburgu: http://www.sahlgrenska.gu.se/english Neuro-Oncology: http://neuro-oncology.oxfordjournals.org/

Szwecja