polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Postępy w badaniach nad komórkami macierzystymi mogą posunąć naprzód terapię dystrofii mięśniowej

Współpraca naukowa na dużą skalę pod kierunkiem francuskiego Uniwersytetu im. Pierre'a i Marie Curie oraz Krajowego Instytutu Zdrowia i Badań Medycznych przyniosła znaczące postępy w leczeniu dystrofii mięśniowej dzięki ukierunkowaniu na komórki macierzyste mięśni. Dystrofia mięśniowa to choroba neurologiczna, która stopniowo doprowadza do osłabienia mięśni szkieletowych oraz śmierci komórek i tkanek mięśniowych. W czasie kiedy testy kliniczne nowych środków terapeutycznych na choroby neurologiczne postępują naprzód, naukowcy połączyli swe siły w ramach dofinansowanego ze środków unijnych projektu ENDOSTEM, aby przestudiować terapię sercowymi komórkami macierzystymi jako narzędzie do skutecznej naprawy i regeneracji tkanki mięśniowej. Badania prowadzone w ramach projektu ENDOSTEM koncentrują się na komórkach macierzystych mięśnia sercowego, gdyż kardiologiczne następstwa dystrofii mięśniowej osłabiają serce, uniemożliwiając mu skuteczne pompowanie krwi. Poczynione w ich toku ustalenia przynoszą kluczowe i zasadnicze spostrzeżenia na temat chorób mięśniowych i bardziej pospolitych schorzeń kardiologicznych, w których aktywacja komórek macierzystych, bliznowacenie i zwłóknienie oraz modulacje immunologiczne mają kluczowe znaczenie dla przywrócenia czynności tkanek. Zespół wskazał endogenne, sercowe komórki macierzyste jako sposób na stymulowanie naprawy i regeneracji uszkodzonej tkanki mięśnia sercowego, która powoduje ostrą niewydolność. W wyniku uszkodzenia następuje infiltracja tkanki mięśniowej przez komórki układu immunologicznego, których wzajemne oddziaływanie chroni przed obcą infekcją a następnie pobudza naprawę tkanek. W przypadku rozleglejszego uszkodzenia tkanek, organizm dysponuje także mechanizmem wypełniania "luki" tkanką zabliźniającą, aby utrzymać swoją integralność, ale już nie funkcjonalność. Poprzez zrozumienie i modelowanie tego środowiska, naukowcy z projektu ENDOSTEM szukali sposobu utrzymania ochrony tkanek przy jednoczesnym spowolnieniu bliznowacenia oraz umożliwieniu przywrócenia funkcji tkanek. Głównym przedmiotem prac projektu jest środowisko tkanek, w których endogenne komórki macierzyste są aktywowane. Zwyrodnienie i zwłóknienie mięśni może doprowadzić do zmiany reakcji immunologicznych, które ostatecznie mają negatywny wpływ na funkcje komórek macierzystych. Zespół projektowy opracuje nowatorskie strategie skutecznego uwalniania leków w mięśniu sercowym z molekułami, które można wykorzystać do terapeutycznego ukierunkowania na serce oraz sąsiadujące komórki naczyniowe, zapalne i włókniste. Naukowcy mają nadzieję, że przełoży się to na skuteczniejsze podejścia w medycynie regeneracyjnej mięśni i na nowe terapie w chorobach zwyrodnieniowych, w tym miażdżycy tętnic, uszkodzeniu naczyń w cukrzycy i chorobie naczyń obwodowych. Wyniki projektu ENDOSTEM zostały opublikowane w kilku czasopismach naukowych, między innymi Cell, Cell Metabolism, Development oraz Nature. Projekt, nad którym prace mają się zakończyć w grudniu 2014 r., otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 11.997.580 EUR.Więcej informacji: ENDOSTEM http://www.endostem.eu/ Karta informacji o projekcie: