Projektbeschreibung
Wie Neugeborene in Afrika südlich der Sahara zu retten sind
Die perinatale Mortalität (später Fetaltod ab der 28. Woche und frühe Neonataltodesfälle vor dem 7. Tag) ist in Afrika südlich der Sahara, wo bis zu 50 % aller Geburten der gesamten Region zu verzeichnen sind, immer noch hoch. Die hohe Rate ist ein Indikator für die Qualität der Gesundheitsversorgung vor, während und nach der Entbindung. Das EU-finanzierte Projekt ALERT wird einen facettenreichen Ansatz für das Gesundheitssystem entwickeln und evaluieren, um die Umsetzung evidenzbasierter Interventionen und eine verantwortungsvolle Betreuung in den Krankenhäusern in Afrika südlich der Sahara zu unterstützen. Dieser Ansatz wird die Endnutzerinnen in Form von Berichten von Frauen, Familien und Hebammen einbeziehen, um zu verstehen, was unter welchen Bedingungen funktioniert. Auch kompetenzbasiertes Training und Qualitätsverbesserung (unterstützt durch Daten aus einer klinischen perinatalen E-Registrierung) sowie Befähigungs- und Führungskräfteberatung für Leitungskräfte von Entbindungsstationen werden angeboten.
Ziel
Insufficient reductions in maternal and neonatal deaths and stillbirths in the past decade are a threat to achieving the Sustainable Development Goal 3. Overcoming the knowledge-do gap to ensure implementation of known evidence-based intervention during the intrapartum period – the period from onset of labour to immediately after childbirth – has the potential to avert at least 2.5 million deaths in mothers and their offspring annually. Our ALERT approach targets this period and will develop and evaluate a multifaceted health system intervention to strengthen the implementation of evidence-based interventions and responsive care in Sub-Saharan African hospitals, where 40-50% of all births in the region take place.
The ALERT intervention will include four main components: i) end-user participation through narratives of women, families and midwifery providers to ensure co-design of the intervention; ii) competency-based training; iii) quality improvement, supported by data from a clinical perinatal e-registry; iv) empowerment and leadership mentoring of maternity unit leaders complemented by district based bi-annual coordination and accountability meetings. We will apply a gender lens to explore constraints in intrapartum care in the context of the multidisciplinary teams providing maternity care. Repositioning midwifery with its preventive, promotive and curative aspects is a cross-cutting theme. We will evaluate the intervention through a stepped-wedge design, the primary outcome being in-facility perinatal (stillbirths and early neonatal) mortality. Our nested realist process evaluation will help to understand what works, for whom and under which condition. An economic evaluation will report on scalability and costs. Our research aims to inform programming for the Sustainable Development Goals and Every Women Every Child Agendas of the United Nations to support Universal Health Coverage and patient-centred care which will be relevant beyond the project focus
Wissenschaftliches Gebiet
Schlüsselbegriffe
Programm/Programme
Aufforderung zur Vorschlagseinreichung
Andere Projekte für diesen Aufruf anzeigenUnterauftrag
H2020-SC1-2019-Two-Stage-RTD
Finanzierungsplan
RIA - Research and Innovation actionKoordinator
17177 Stockholm
Schweden