polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-23

Wyznaczanie trendów w nauce: Wysokie zróżnicowanie bakterii ma wpływ na otyłość

W ramach nowych badań analizowana jest rola, jaką mogą odgrywać bakterie jelitowe w otyłości psów.

Według danych Biura Regionalnego WHO dla Europy od lat 80. XX w. prewalencja otyłości w wielu krajach potroiła się i liczba ta stale rośnie w alarmującym tempie. Otyłość już odpowiada za 2-8% kosztów opieki zdrowotnej i 10-13% zgonów w różnych częściach regionu. Problem ten trapi nie tylko ludzi, nasi psi towarzysze również są zagrożeni tą chorobą. I rzeczywiście zdaniem dwóch trzecich weterynarzy to właśnie otyłość jest największym problemem zdrowotnym, w obliczu którego stają zwierzęta domowe w Europie, a wczesna śmierć jest smutnym i najpoważniejszym następstwem tej choroby. W toku nowych badań ustalono, że między otyłością ludzi i psów są pewne podobieństwa. Jak donosi magazyn »Science«: „Otyli ludzie mają mniej zróżnicowany wachlarz bakterii w jelitach niż szczupli i to samo dotyczy psów”. Jak czytamy w streszczeniu badań, które zostało opublikowane w tym miesiącu w czasopiśmie »Journal of Veterinary Internal Medicine«, siedmiu psom rasy beagle podawano przez sześć miesięcy gotową karmę, aby zwiększyć ich masę, a siedmiu kolejnym również przez sześć miesięcy ograniczoną ilość tej samej karmy, aby utrzymać organizm w optymalnej kondycji. Naukowcy stwierdzili, że waga siedmiu psów beagle z pierwszej grupy wzrosła średnio o 4,93 kg, czyli około 67% w stosunku do masy wyjściowej. Jak czytamy dalej w »Science«: „Po zbadaniu próbek kału pobranych od obydwu grup po sześciu miesiącach naukowcy odkryli, że jelita otyłych beagli były skolonizowane przez znacznie mniej zróżnicowane bakterie niż pozostałych psów. Co więcej dominującą grupą u szczupłych psów były drobnoustroje z typu gram-dodatnich Firmicutes, podczas gdy gram-ujemne proteobakterie przeważały w grupie otyłej”. Jak raportuje »Science«: „Naukowcy rozważają teoretycznie, czy liczebność proteobakterii może prowadzić do wzrostu lipopolisacharydów, głównego składnika ściany komórkowej gram-ujemnych bakterii, które powiązano z przyrostem masy u myszy”. W podsumowaniu czytamy, że obniżony poziom serotoniny w grupie otyłej może zwiększać ryzyko otyłości ze względu na podwyższony apetyt, a mikroflora wzbogacona o bakterie gram-ujemne może mieć związek z przewlekłym stanem zapalnym u otyłych psów. Zdaniem autorów potrzebne są jednak dalsze badania, aby przeanalizować, jaką rolę mogą odgrywać bakterie jelitowe w rozwoju otyłości. Więcej informacji: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jvim.12455/abstract