polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-23

Wyznaczanie trendów w nauce: Duńscy naukowcy ujawniają długo skrywane sekrety nastolatki z epoki brązu

Dzięki analizom izotopów strontu, zespół z Duńskiego Muzeum Narodowego i Uniwersytetu Kopenhaskiego zrekonstruował historię nastolatki z epoki brązu – dziewczyny z Egtved.

Dziewczyna z Egtved pochowana w 1370 r. p.n.e. a odkryta w 1921 r., jest jednym z najsłynniejszych duńskich odkryć z epoki brązu. Mimo iż została odkryta niemal sto lat temu w liczącej sobie 3 400 lat dębowej trumnie, dopiero niedawno archeologowie, pracujący pod kierunkiem badaczki Karin Margarity Frei z Duńskiego Muzeum Narodowego i Centrum Badań Wyrobów Włókienniczych przy Uniwersytecie Kopenhaskim, poznali więcej szczegółów z jej życia. Dokonali między innymi rewelacyjnego odkrycia, że dziewczyna z Egtved wcale nie pochodzi z tej duńskiej miejscowości. Analizy włosów, zębów i paznokci dziewczyny za pomocą izotopu strontu ujawniły, że tak naprawdę urodziła się i wychowywała setki kilometrów dalej, najprawdopodobniej w Szwarcwaldzie w południowo-zachodnich Niemczech. Wyniki analiz pokazały, że zmarła krótko po przybyciu do Egtved, przemierzywszy ogromną odległość w czasie ostatnich dwóch lat swojego życia. Dziewczyna z Egtved została pochowana w letni dzień 1370 r. p.n.e. w wełnianych ubraniach, w tym w bluzce i krótkiej prążkowanej spódniczce, przepasana pasem z klamrą z brązu w kształcie tarczy, która symbolizowała Słońce. Według doniesień »Iflscience. com« mogła być kapłanką nordyckiego kultu solarnego. Udało się ustalić, że pochodziła z Niemiec dzięki połączeniu rozmaitych analiz pochodzenia jej szczątków, ubrań i skóry wołowej, w której została złożona do grobu, oraz na podstawie skremowanych szczątków sześcioletniego dziecka, które wraz z nią pochowano. Kierowniczka badań Karin Margarita Frei, prześledziła dwa ostatnie lata życia dziewczyny z Egtved, studiując sygnatury izotopu strontu w jej długich na 23 centymetry włosach. Wyniki przeprowadzonych analiz pokazały, że na krótko przed śmiercią odbyła daleką podróż. To pierwszy raz, kiedy naukowcy są w stanie tak dokładnie odtworzyć wędrówkę osoby z czasów prehistorycznych. Jak zauważa Frei: „Jeżeli weźmiemy pod uwagę ostatnie dwa lata życia dziewczyny, to możemy stwierdzić, że 13-15 miesięcy przed śmiercią przebywała w miejscu o sygnaturze izotopu strontu bardzo podobnej to tej, która jest charakterystyczna dla miejsca jej urodzenia. Następnie przeniosła się prawdopodobnie do Jutlandii. Po spędzeniu tam mniej więcej 9-10 miesięcy, wróciła do regionu swojego pochodzenia i po upływie 4-6 miesięcy wyruszyła do miejsca swojego ostatecznego spoczynku, Egtved”. Odkrycie, że wedle wszelkiego prawdopodobieństwa dziewczyna z Egtved pochodzi ze Szwarcwaldu w Niemczech nie jest zaskoczeniem dla profesora Kristiana Kristiansena z Uniwersytetu w Gothenburgu, który brał udział w badaniach opisanych w internetowym czasopiśmie »Scientific Reports«. Znaleziska archeologiczne potwierdzają teorię, że w epoce brązu Dania i południowy region Niemiec utrzymywały ze sobą ścisłe relacje. Profesor Kristiansen zauważa: „W epoce brązu Europa Zachodnia oraz południowe Niemcy i Dania stanowiły dwa dominujące ośrodki władzy, zbliżone do królestw. Odnajdujemy wiele bezpośrednich powiązań między nimi w dowodach archeologicznych. Przypuszczam, że dziewczyna z Egtved była południową Niemką, która została wydana za mąż za mężczyznę z Jutlandii, aby zawrzeć sojusz między dwiema wpływowymi rodzinami”. Wiele miejsc pochówku z duńskiej epoki brązu zawiera szczątki ludzkie, które są dobrze zachowane, podobnie do tych z grobu dziewczyny z Egtved. Według doniesień Uniwersytetu Kopenhaskiego, Karin Margarita Frei i Kristian Kristiansen planują zbadać szczątki pod kątem analizy sygnatur izotopu strontu. Więcej informacji: http://www.nature.com/srep/2015/150521/srep10431/full/srep10431.html