polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-28

Rapid and Reliable Detection of Foodborne Pathogens by Employing Multiplexing Biosensor Technology

Biosensor do wykrywania patogenów żywności

Wczesne wykrywanie organizmów chorobotwórczych w żywności mogłoby uratować życie milionom osób i mieć ogromną wartość społeczno-ekonomiczną. Naukowcy opracowali odpowiednie czujniki i metody wczesnego wykrywania patogenów w przemyśle spożywczym.

Wirusy, bakterie i grzyby w jedzeniu powodują choroby, które mogą być śmiertelne, i ogromne straty ekonomiczne. Nowe narzędzia biologii molekularnej dają możliwość szybkiego i łatwego wykrywania czynników chorobotwórczych w żywności. Celem finansowanego przez UE projektu "Rapid and reliable detection of foodborne pathogens by employing multiplexing biosensor technology" (PATHFINDER) było opracowanie biosensora, który umożliwiałby jednoczesne wykrywanie szeregu bakterii chorobotwórczych. W ramach projektu PATHFINDER wytworzono i zgromadzono zestaw cząsteczek zdolnych do wiązania bakterii wywołujących zatrucia pokarmowe. W projekcie wytworzono też przeciwciała przeciw Listerii monocytogenes, pozyskano przeciwciała przeciw bakteriom Campylobacter jejuni i Campylobacter coli oraz przeszukano biblioteki molekularne w poszukiwaniu cząsteczek wiążących pałeczki Salmonelli. W ramach innych działań związanych z projektem skoncentrowano się na testowaniu biosensorów. Biosensor w technologii powierzchniowego rezonansu plazmonowego jest bardziej czuły od konwencjonalnych metod laboratoryjnych wykrywania patogenów, lecz podczas testów nie pozwalał na wykrycie C. jejuni. Inny czujnik o nazwie MAGPIX był bardziej skuteczny i opracowano w ramach projektu PATHFINDER protokół jednoczesnego wykrywania L. monocytogenes, C. jejuni i Salmonella sp. z jego zastosowaniem. Na kolejnym etapie projektu protokół oznaczenia z użyciem biosensora MAGPIX będzie testowany na próbkach dostępnej w handlu żywności. Projekt PATHFINDER przyczynił się do udoskonalenia metod wykrywania patogenów żywności dzięki opracowaniu nowych cząsteczek wiążących patogeny i nowych metod detekcji.