Wiadomości

Article available in the folowing languages:

Wlochy i Indie podpisuja porozumienia o wspolpracy naukowej

W trakcie pięciodniowej oficjalnej wizyty włoskiego prezydenta Carlo Azeglio Ciampi w Indiach oba kraje podpisały kilka porozumień w sprawie współpracy w dziedzinie nauki i technologii, przestrzeni kosmicznej, edukacji i kilku innych. W dziedzinie nauki i technologii podpisano Memorandum Zrozumienia (MoU) i osiem innych porozumień, dotyczących poszerzenia współpracy między tymi państwami we wspólnych laboratoriach badawczych. Ustalono tez, że indyjskim naukowcom posiadającym kwalifikacje podyplomowe lub doktoranckie zostanie przyznanych 180 stypendiów, które umożliwią im kontynuowanie badań we Włoszech. W porozumieniu wymieniono około 92 obszarów zaawansowanej technologii. Obejmują one obserwacje Ziemi, zmiany klimatu, badania nad rolnictwem, technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT), matematykę stosowaną a także informatykę, elektronikę, automatykę i przemysł rolno-spożywczy. 'Jestem ogromnie usatysfakcjonowana' powiedziała Letizia Moratti, włoska Minister Edukacji i Badań, komentując podpisane porozumienie. 'Ponieważ nowe porozumienia umacniają naszą międzynarodową politykę badawczą, opartą na dwustronnej współpracy i instytucji połączonych laboratoriów o równorzędnej bazie tak naukowej jak i finansowej.'. Porozumienie podpisali także G Madhavan Nair, szef Indyjskiej Organizacji Badań Kosmicznych(ISRO - Indian Space Research Orgnization) i Sergio Vetrella, prezes włoskiej Agencji Kosmicznej (ASI - Italy`s Space Agency). Dotyczy ono współpracy w kosmosie, nauce i technologii i ich stosowania.

Indie, Włochy