polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-02-27

Naukowcy odkryli sekwencje genow, ktora prognozuje rozprzestrzenianie sie raka

Grupa naukowców z Holandii odkryła genetyczny marker białkowy, który mógłby uchronić chorych na raka piersi przed niepotrzebną chemioterapią, donosi Lancet. Badania prowadzone w szkole medycznej im. Erazma w Rotterdamie doprowadziły do wykrycia sekwencji 76 genów, które prognozują, u której z pacjentek rak będzie rozwijał się w ciągu pięciu lat także w innych częściach ciała. Obecnie nie ma wiarygodnych narzędzi diagnostycznych przewidujących, u których z pacjentek cierpiących na raka piersi istnieje największe prawdopodobieństwo nawrotu choroby. John Foekens i jego grupa skoncentrowali się na warunku zwanym rakiem piersi z negatywnym wskaźnikiem węzłów chłonnych (bez przerzutów do węzłów chłonnych, lympho-node negative). Zdiagnozowane odpowiednio wcześnie (kiedy rak nie rozprzestrzenił się jeszcze w węzłach chłonnych), aż do 70 procent pacjentek cierpiących na raka piersi zostają wyleczone po zabiegach chirurgicznych i radioterapii. Tym niemniej po tego typu leczeniu następuje zazwyczaj chemioterapia i terapia hormonalna, które mają zapobiec przerzutom. Obecnie wiele kobiet nie potrzebuje tego typu kontynuacji leczenia. Dysponując nowym narzędziem diagnostycznym dr Foekens ma nadzieję zaoszczędzić zbędnej terapii pacjentkom z grupy niskiego ryzyka nawrotu choroby. Grupa naukowców pobrała materiał badawczy z nowotworów od 286 kobiet, u których rak piersi był ograniczony do piersi (negatywny wskaźnik węzłów chłonnych), i które nie przechodziły chemioterapii ani leczenia hormonalnego po operacji chirurgicznej. Wszystkie pacjentki przeszły testy genetyczne i były monitorowane przez około osiem lat. W ciągu tego okresu u 33,3 procent z nich rozwinęły się przerzuty do innych części ciała. Naukowcy przeanalizowali następnie 115 nowotworów, aby wyselekcjonować markery. Odkryli sekwencje 76 genów, która może prognozować, która z kobiet należy do grupy wysokiego ryzyka nawrotu choroby. Sekwencja została później przetestowana na genetycznym profilu 171 pacjentek o negatywnym wskaźniku na węzły chłonne. W przypadku 93 procent przewidywania okazały się słuszne, jeśli chodzi o prawdopodobieństwo przerzutów w ciągu pięciu lat. Narzędzie okazało się jednak mniej precyzyjne przy określaniu pacjentek, które nie miały nawrotów w tym okresie czasu (48 procentowa dokładność). 'Jeżeli tylko u 30 do 40 procent nie leczonych pacjentek ze wskaźnikiem negatywnym węzłów chłonnych rozwinęły się przerzuty nowotworu, nasza sekwencja prognostyczna mogłaby być skutecznym narzędziem identyfikującym pacjentki z grupy niskiego ryzyka. Pomogłoby by to zapobiec poddawaniu wielu z nich zbędnym terapiom,' powiedział dr Foekens. 'Jeżeli przyszłe badania potwierdzą nasze wyniki, ewentualne zalecenie dodatkowej terapii hormonalnej lub chemioterapii u pacjentek z rakiem piersi o negatywnym wskaźniku węzłów chłonnych mogłoby opierać się na tej właśnie sekwencji prognostycznej.' Należy jednakże pamiętać, że nie pierwszy już raz naukowcy odkrywają ekspresję genów dla nawrotów raka piersi. Krytycy ostrzegają, że choć badania te są jak dotąd najobszerniejszymi, wciąż mogą okazać się zbyt skromne do odpowiedniej selekcji końcowej właściwych genów przeznaczonych do analizy.