European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-01

Hiszpanscy i brytyjscy naukowcy identyfikuja w zielonej herbacie czynnik hamujacy rozwoj raka

Po raz pierwszy w ramach projektu finansowanego przez Unię Europejską, hiszpańscy i brytyjscy naukowcy ustalili, dlaczego picie zielonej herbaty może zapobiegać rozwojowi niektórych form raka. W poprzednich badaniach epidemiologicznych ujawniono pozytywny wpływ picia zielonej herbaty na niektóre rodzaje komórek rakowych. Obecnie naukowcy z hiszpańskiego University of Murcia i brytyjskiego John Innes Centre w Norwich poinformowali o wyizolowaniu odpowiedzialnej za to substancji, która może stanowić punkt wyjścia do opracowania nowej rodziny leków przeciwnowotworowych. Naukowcy stwierdzili, że w laboratoryjnych eksperymentach naturalnie występujący polifenol (EGCG) wyizolowany z liści zielonej herbaty hamuje wzrost komórek rakowych w niskich stężeniach, w jakich występuje on u osób pijących ten napój. Jednakże, ostrzegają oni, że docelowy enzym, z którym wiąże się polifenol hamując wzrost komórek rakowych, jest też kojarzony z wadami okołoporodowymi, takimi jak rozszczep kręgosłupa. - Jest to niezwykle ekscytujące odkrycie - powiedział Roger Thorneley, lider zespołu brytyjskiego. - Po raz pierwszy możemy wyjaśnić w naukowy sposób, dlaczego polifenol hamuje wzrost komórek rakowych, w stężeniach występujących u osób pijących dwie bądź trzy filiżanki zielonej herbaty dziennie. Docelowy enzym zidentyfikowaliśmy w komórkach nowotworowych, na które działa polifenol i zrozumieliśmy sposób, w jaki polifenol powstrzymuje wspomniany enzym przed tworzeniem nici DNA - oznajmił Thorneley. José Neptuno Rodríguez-López, lider zespołu hiszpańskiego, dodaje: - Postanowiliśmy, że będziemy obserwować polifenol, ponieważ posiada on strukturę podobną do skutecznego leku przeciwnowotworowego - metotreksatu (methotrexate). Odkryliśmy, że polifenol może zabijać komórki rakowe w ten sam sposób, jak robi to metotreksat. Jednakże, ponieważ polifenol wiąże docelowy enzym mniej silnie niż metotreksat, powinien on wykazywać zmniejszone efekty uboczne w odniesieniu do zdrowych komórek. - Obecnie wykorzystujemy polifenol jako punkt wyjścia do opracowania skutecznych nowych leków przeciwnowotworowych, które zabijają komórki nowotworowe, ale jednocześnie powodują mniejsze uszkodzeniami wśród zdrowych komórek - dodał dr Rodríguez-López. Przedsiębiorstwa farmaceutyczne chętnie opracują leki stanowiące alternatywę dla metotreksatu i podobnych środków z powodu znacznych szkód, jakie wywołują one w komórkach zdrowych, szczególnie wątroby i szpiku kostnego. Naukowcy uważają, że polifenol jest potencjalnym głównym związkiem, który posłuży do opracowania takich alternatywnych środków. Jednakże, zespół ten ostrzega, że zwiększone spożycie zielonej herbaty u kobiet podejmujących próby zajścia w ciążę i kobiet w ciąży może prowadzić do częstszego występowania przypadków rozszczepu kręgosłupa i innych wad okołoporodowych. Tego rodzaju wady wiążą się z niedoborem kwasu foliowego, spowodowanym, zdaniem badaczy, obecnością polifenolu, który znacząco obniża poziom kwasu foliowego w organizmie. Badanie otrzymało wsparcie finansowe w ramach europejskiego programu INTAS, niezależnej organizacji utworzonej przez Wspólnotę Europejską, Państwa Członkowskie UE i kraje o podobnym nastawieniu, w celu wspierania współpracy naukowej z Nowymi Niepodległymi Państwami byłego Związku Radzieckiego. Zespół badawczy z Gruzji analizuje od pewnego czasu medyczne własności wyciągu z zielonej herbaty. Program INTAS zapewnił dr Thorneley i dr Rodríguez-López finansowanie podróży do Gruzji w celu wymiany poglądów i informacji. University of Murcia, będący właścicielem patentu, przeniósł prawa własności intelektualnej związane z odkryciem na brytyjską firmę Plant Bioscience.

Hiszpania, Zjednoczone Królestwo