polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Brytyjskiej Izbie Lordów przedstawiono dowody braku nauczycieli przedmiotów ścisłych

"Stosunkowo mała liczba nauczycieli specjalistów przedmiotów ścisłych w brytyjskim systemie oświaty pozostaje najważniejszym czynnikiem wymagającym poprawy" - to opinia Campaign for Science and Engineering (kampania na rzecz nauki i techniki, CaSE). CaSE twierdzi tak w odpowiedzi na apel komisji nauki i techniki Izby Lordów o przedstawienie sytuacji w dziedzinie nauczania przedmiotów ścisłych w szkołach. Obraz nakreślony przez CaSE rzeczywiście wzbudza zaniepokojenie. "Zdecydowanie najgorsza sytuacja panuje w naukach fizycznych i matematyce. Jeśli chodzi o samą matematykę, krajowi brakuje około 3 400 nauczycieli, co oznacza, że nawet gdyby 40 procent wszystkich brytyjskich absolwentów matematyki zostawało nauczycielami przez kilka następnych lat, nadal ledwie by to wystarczało na zapewnienie wszystkim uczniom dobrej edukacji matematycznej. Jeśli chodzi o fizykę, to jedna czwarta wszystkich państwowych szkół średnich nie ma w ogóle specjalistów z zakresu fizyki," czytamy w dokumencie CaSE. Ponadto, dwie trzecie osób uczących fizyki uczniów w wieku 15 i 16 lat nie ukończyło studiów fizycznych, a jedna trzecia nie zdawała fizyki na maturze (egzaminy "A-level" zdawane zwykle w wieku 18 lat) lub egzaminie będącym jej odpowiednikiem. Jeden na dziesięciu nauczycieli chemii uczących młodzież w wieku 11 do 18 lat nie ma żadnych kwalifikacji w zakresie chemii. Dziewięć procent nauczycieli biologii nie ma żadnych kwalifikacji w zakresie biologii. Brak nauczycieli nauk ścisłych powoduje, że zobowiązanie rządu jest trudne do wprowadzenia, mówi CaSE. Rząd brytyjski zadeklarował ostatnio, że wszyscy uczniowie, którzy dojdą do pewnego poziomu w egzaminach przewidzianych w krajowym programie nauczania (National Curriculum Tests), do egzaminów GCSE - egzaminów zdawanych zwykle w wieku 16 lat - będą mogli uczyć się chemii, biologii i fizyki jako oddzielnych przedmiotów. CaSE określa ten cel jako "w zasadzie wspaniały, ale trudny do zrealizowania w praktyce, jeśli nie wyeliminuje się braku specjalistów". Według CaSE powodem braku nauczycieli przedmiotów ścisłych jest postrzeganie nauczania jako nieatrakcyjnej kariery zawodowej. Absolwenci kierunków ścisłych mają umiejętności, które są bardzo poszukiwane gdzie indziej. I kiedy te umiejętności wykorzysta się w przemyśle, można na nich dużo zarobić. "Mocne wnioski z badań łączą możliwości dobrych zarobków z decyzjami o wyborze pracy nauczycielskiej. Aby konkurować o dobrych absolwentów, profesja nauczycielska będzie ostatecznie potrzebowała czegoś więcej niż oferowane obecnie na starcie wysokie zarobki," mówią przedstawiciele CaSE. Inne dziedziny wymagające poprawy to aktualizowanie wiedzy nauczycieli o postępach w nauce, poprawa nauczania przedmiotów ścisłych na poziomie szkół podstawowych, rekrutacja większej liczby techników laboratoryjnych i prowadzenie większej liczby zajęć praktycznych. Obserwując szkoły średnie w Anglii i Szkocji CaSE zauważyła, że odwołuje się wiele lekcji praktycznych, a głównym tego powodem jest brak wyposażenia i obawy o zachowanie niektórych uczniów. CaSE proponuje także zacieśnienie powiązań między szkołami, uniwersytetami i przemysłem, na przykład w formie oddelegowania na wymianę, co pozwoliłoby nauczycielom na okresowe przerwanie normalnej pracy i pracę w laboratorium, a naukowcom na wizyty w szkołach. "To jest właśnie ten rodzaj rozwoju zawodowego dostosowanego do przedmiotu, z którego odnieśliby korzyść nauczyciele przedmiotów ścisłych i który, jak wielu z nich powiedziało CaSE, byłby przez nich mile widziany", czytamy w dokumencie CaSE.