Wiadomości

Article available in the folowing languages:

Węgierscy i portugalscy naukowcy znajdują zastosowanie dla tlenku węgla w leczeniu malarii mózgowej

Naukowcy z Węgier i Portugalii stwierdzili, że wdychanie tlenku węgla może być tanim i prostym sposobem zapobiegania malarii mózgowej. Malaria mózgowa charakteryzuje się wskaźnikiem śmiertelności rzędu 25-50 procent. Jeżeli pacjent nie jest leczony, może umrzeć w ciągu 24-72 godzin. Światowa Organizacja Zdrowia uważa, że malaria mózgowa powoduje ponad jeden milion zgonów rocznie. Badacze stwierdzili, że wdychany tlenek węgla nie dopuszcza do tego, aby pasożyt malarii przełamał barierę krew-mózg. Do malarii mózgowej dochodzi, gdy zostaje naruszona bariera krew-mózg. Naukowcy z Uniwersytetu w Debreczynie na Węgrzech oraz z Instytutu Medycyny Molekularnej i Gulbenkian Institute of Science w Portugalii stwierdzili, że tlenek węgla imituje działanie naturalnego enzymu, który jest uwalniany przez organizm w odpowiedzi na zakażenie pasożytem malarii, zmniejszając skutki toksycznej cząsteczki hemu. Czerwone krwinki uwalniają hem, gdy zostają zakażone pasożytem malarii.

Węgry, Portugalia