polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Połączono serce i mózg Herschela

Herschel - kosmiczne obserwatorium podczerwieni Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) - zostało wczoraj odsłonięte, po połączeniu jego modułów "serca" i "rozumu". Satelita Herschel to najnowsza misja ESA, której celem jest badanie tworzenia się galaktyk i gwiazd. Herschel, który ma zostać wystrzelony w 2008 r., wyniesie w przestrzeń kosmiczną największy teleskop, jaki kiedykolwiek w niej krążył, dając astronomom najlepszy jak dotąd obraz "zimnych" i najodleglejszych obiektów we wszechświecie. Będzie on zbierać bardzo długie fale podczerwieni, zajrzy do rejonów formowania się gwiazd, centrów galaktyk i układów planetarnych. By osiągnąć swoje cele i wykrywać słabe promieniowanie pochodzące z najchłodniejszych obiektów w kosmosie, które w innych okolicznościach są "niewidoczne", czujniki Herschela muszą działać przy bardzo niskich i stabilnych temperaturach. Dlatego mózg statku kosmicznego - lub moduł instrumentów naukowych - zawiera kriostat, moduł kriogeniczny, w którym zamocowane są zimne komponenty instrumentów naukowych. Wewnątrz kriostatu czułe instrumenty wykrywające są schładzane do około -271°C (0,3 stopnia powyżej zera absolutnego). Tak niską temperaturę osiąga się z wykorzystaniem nadciekłego helu (o temperaturze około -271°C) i dodatkowego etapu schładzania wewnątrz głównych jednostek statku. Moduł usług jest sercem statku kosmicznego, utrzymującym jego działanie dzięki dbaniu o wszelkie jego niezbędne funkcje. Zawiera on też "ciepłe" komponenty instrumentów - te, które nie wymagają schładzania kriostatem. Zrealizowanie tych konkretnych elementów jest już niezwykłym dokonaniem dla europejskiego przemysłu i nauki. Herschel zostanie wystrzelony w kosmos za pomocą rakiety Ariane 5 ECA w 2008 r. Wystrzelenie będzie połączone z misją Planck, przedsięwzięciem ESA zmierzającym do zbadania promieniowania reliktowego pochodzącego z Wielkiego Wybuchu.