polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Badania wskazują, że w Europie rozprzestrzeniają się agresywne inwazyjne gatunki mrówek

Miejscowym europejskim gatunkom mrówek zagrażają agresywne odmiany tych owadów pochodzące z Eurazji. Wyniki nowych badań, finansowanych z budżetu UE, opublikowano w internetowym wydaniu czasopisma "BCM Biology", ukazującego się w trybie wolnego dostępu. Stwierdzono w nich, że rozprzestrzenianie się inwazyjnych mrówek ogrodowych gatunku Lasius neglectus jest najprawdopodobniej wynikiem niezamierzonego działania człowieka, a ich zasięg jest większy niż dotychczas przypuszczano. Jest to pierwszy ze znanych inwazyjnych gatunków mrówek, który przystosował się do warunków panujących w eurazjatyckiej strefie umiarkowanej. W Europie wykryto już sto populacji mrówek Lasius neglectus. Obszar ich naturalnego występowania jest nieznany, ale przypuszcza się, że pochodzą z regionu Morza Czarnego. Zasiedlają raczej środowiska miejskie niż siedliska naturalne i na ogół są niezwykle agresywne wobec gatunków miejscowych, uśmiercając owady i pająki. Są w stanie przetrwać zimy o średniej temperaturze minus 5 stopni Celsjusza, a więc ich potencjalny zasięg może rozciągać się od Szkocji po Japonię. Naukowcy badali kolonie mrówek w 14 miejscach w Europie, od Warszawy w Polsce po Bayramic w Turcji, w tym m.in. w Belgii, we Francji, w Hiszpanii, we Włoszech, na Węgrzech i w Niemczech. Analizowali ich strukturę genetyczną, wzorce chemiczne i wzorce zachowań, dzięki czemu na podstawie podobieństw między koloniami udało im się odtworzyć trasę inwazji mrówek. Ustalili, że gatunek Lasius neglectus został sprowadzony jedynie do kilku miejsc w Europie, ale rozprzestrzenił się dalej, gdyż, jak stwierdzono w artykule, "istniejące populacje napływowe odznaczają się bardzo wysokim potencjałem inwazyjnym". - Prawdopodobnie już doszło do licznych przypadków inwazji mrówek ogrodowych, których nie wykryto ze względu na typowy okres opóźnienia w zasiedlaniu terenu wykazywany przez gatunki inwazyjne - stwierdziła dr Sylvia Cremer, jedna z autorów artykułu. - Mamy nadzieję, że obecnie prowadzone badania przyczynią się poszerzenia wiedzy na temat tych mrówek-szkodników, tak aby nowe siedliska mogły być zniszczone zanim staną się groźne - dodała. Badanie było częściowo finansowane przez UE w ramach sieci kształcenia naukowego INSECTS (Integrated studies of the economy of insect societies - zintegrowane badania nad organizacją życia społecznego owadów) oraz indywidualnego stypendium wewnątrzeuropejskiego im. Marii Curie. Uczestniczyli w nim naukowcy z trzech uniwersytetów europejskich: w Kopenhadze (Dania), Ratyzbonie (Niemcy) i Keele (Wielka Brytania). Podobnie jak większa część świata, Europa wielokrotnie padała ofiarą inwazji owadów i innych niemiejscowych gatunków na swoje terytorium. Wśród nich są również rośliny, duża liczba zwierząt morskich, owadów, ptaków, ssaków i gadów. Wprowadzenie nowego gatunku jest zazwyczaj następstwem podróży odbywanych przez ludzi, a wzrost temperatur na kuli ziemskiej sprzyja jego rozprzestrzenianiu się i przetrwaniu w nowym środowisku.