polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Codzienna gimnastyka receptą na zdrowie

Korzystny wpływ regularnej gimnastyki na zdrowie jest dobrze znany i często przywoływany w kampaniach informacyjnych. Przeprowadzone niedawno badania ukazały natomiast, jak groźny dla ludzkiego organizmu może być brak aktywności fizycznej. Według jednego z najczęściej powtarzanych dziś zaleceń medycznych umiarkowane ćwiczenia gimnastyczne wskazane są co najmniej przez 30 minut pięć razy w tygodniu. Uważa się, że tego rodzaju regularny wysiłek fizyczny sprzyja zdrowiu organizmu i jest w stanie odeprzeć wiele chorób, takich jak nowotwory, cukrzyca, reumatyzm, a nawet zapobiegać przedwczesnemu zgonowi. Nowe badanie, jakie przeprowadzono po obu stronach Atlantyku potwierdza prawdziwość tych zaleceń. Stwierdzono, że brak regularnego wysiłku fizycznego jest przyczyną wielu czynników ryzyka związanych z chorobami przewlekłymi, na przykład cukrzycą i chorobami układu sercowo-naczyniowego. W badaniu wykorzystano wiedzę specjalistów z Uniwersytetu w Kopenhadze oraz University of Missouri-Columbia (MU) College of Veterinary Medicine. Wyniki badania - częściowo finansowanego przez UE - opublikowano w czasopiśmie Journal of the American Medical Association (JAMA). Dotychczas powszechnie uważano, że o ile ćwiczenia fizyczne przynoszą wiele korzyści zdrowotnych, brak ćwiczeń nie oznacza nic więcej ponad to, że nie uzyskuje się takich korzyści. Tymczasem według prof. Franka Bootha z MU College of Veterinary Medicine nie jest to prawdą. "Uzyskane przez nas wyniki pokazały, że brak aktywności fizycznej znacznie zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia chorób przewlekłych. Wcześniej uważaliśmy, że brak ćwiczeń nie służy zdrowiu, natomiast nie przypuszczaliśmy, że brak aktywności może być przyczyną chorób. Założenie to było błędne". "Niski poziom codziennej aktywności fizycznej nie tylko nie pomaga aktualnemu stanowi zdrowia, ale może też być przyczyną jego utraty" - uważa Frank Booth. "W ramach badania analizowaliśmy w grupie osób efekty ograniczenia codziennej aktywności fizycznej". Prof. Booth wraz z naukowcami z Uniwersytetu w Kopenhadze przeprowadził w Kopenhadze dwa różne badania. W ramach pierwszego z nich uczestników poproszono o zmniejszenie liczby stawianych codziennie kroków z 6 tys. do 1,4 tys. przez okres trzech tygodni. Zamiast poruszać się pieszo czy iść po schodach, uczestnicy badania mieli przy każdej możliwej sposobności korzystać ze środków transportu, tj. samochodu lub windy. Po dwóch tygodniach braku ćwiczeń i bardzo małej aktywności u uczestników badania stwierdzono znacznie wyższy poziom glukozy i lipidów, których usunięcie z krwi wymagało więcej czasu niż dawniej. Im dłużej organizm oczyszcza krew z tych substancji, tym wyższe prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę i inne choroby przewlekłe. "Jeżeli lekarz zaleca ćwiczenia fizyczne, nie robi tego po to, by pacjent poprawił swój ogólny stan zdrowia. Zwiększając liczbę stawianych codziennie kroków można w rzeczywistości usunąć przyczynę przewlekłych chorób" - uważa prof. Booth. "Jeżeli nadmiarowe tłuszcze i cukry (glukoza) nie zostaną usunięte z krwi, trafiają tam gdzie nie są mile widziane i zakłócają funkcje metaboliczne naszego organizmu". "Uważaliśmy zawsze, że aktywność fizyczna służy zdrowiu, a to badanie dowodzi, że brak aktywności przez zaledwie parę tygodni jest niebezpieczny" - mówi współautor badania i główny badacz, prof. Bente Klarlund Pedersen z Uniwersytetu w Kopenhadze. Badanie przeprowadzono w ramach projektu EXGENESIS, który finansowany jest poprzez obszar tematyczny szóstego programu ramowego (6PR) "Nauki o życiu, genomika i biotechnologia dla zdrowia".