polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Migrujące rośliny - zagrożenie dla miejscowych gatunków?

Budleja to szybko rosnący krzew ozdobny z Chin, który stał się bardzo popularny wśród europejskich ogrodników ze względu na swoją zdolność wabienia motyli, pszczół i biedronek. Jednak badacze z Helmholtz Centre for Environmental Research (UFZ) odkryli ciemniejszą stronę tego krzewu. Badacze z UFZ porównali 10 populacji budlei w Niemczech z 10 populacjami w jej ojczyźnie, południowo-zachodniej chińskiej prowincji Yunnan. Chociaż warunki klimatyczne są bardziej sprzyjające w Chinach, krzewy były większe w Niemczech i produkowały większe nasiona w większych ilościach. Przyczyną ich rozmnażania mogą być zmiany genetyczne lub fakt, iż roślinożercy, jak na przykład owady, muszą się najpierw przystosować do nowych roślin, zanim będą mogli je jeść. "Z roślin w chińskiej ojczyźnie 15% liści zostało zjedzonych przez owady. Dla porównania w Niemczech tylko 0,5%," - zauważyła Susan Ebeling z UFZ. "Intruz nie znajduje się jeszcze w karcie dań dla naszych owadów. Ze względu na to, iż w Europie Środkowej nie ma krewnych budlei, owady potrzebują więcej czasu na przystosowanie się". Ponieważ istnieje niewielkie ryzyko zjedzenia, szybko rosnący krzew może potencjalnie wyprzeć miejscowe gatunki roślin, a zatem może stanowić zagrożenie dla równowagi ekologicznej, mówią niemieccy badacze. Ich ustalenia zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Diversity and Distributions. Krzew zaczyna również stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa wzdłuż nasypów kolejowych, gdzie odnotowano jego obecność. Kraje takie jak Francja, Hiszpania i Szwajcaria starają się walczyć z budleją, podczas gdy w USA jej rozmnażanie obserwuje się z coraz większym krytycyzmem. Natomiast w Nowej Zelandii krzew powoduje problemy gospodarcze, gdyż powstrzymuje rozwój miejscowej roślinności. Ozdobne krzewy oraz rośliny hodowane stanowią większość obcych gatunków roślin, które stały się problemem i stąd są określane przez specjalistów mianem biologicznych intruzów. Biologiczne inwazje powodowane przez ludzi stanowią jeden z powodów dramatycznego spadku liczby gatunków zwierząt i roślin na całym świecie. Według badania przeprowadzonego przez niemiecką Federalną Agencję Środowiska koszty ekonomiczne 20 zbadanych obcych gatunków wyniosły w Niemczech około 167 milionów euro w 2002 roku.