polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Międzynarodowy rok astronomii 2009 już otwarty

Międzynarodowy rok astronomii (IYA2009) został oficjalnie otwarty w Paryżu, Francja. W ciągu najbliższych 12 miesięcy, ludzie na całym świecie będą mieli okazję przyjrzeć się gwiazdom i dowiedzieć się czegoś o wszechświecie oraz o najnowszych odkryciach w astronomii. Temat roku brzmi "Twój Wszechświat do odkrycia". Organizatorami roku astronomii są Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) oraz Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO). "Z czasem, to głównie astronomowie i astrofizycy zyskali wiedzę i pojęcie na temat wszechświata, znajdujących się w nim gwiazd i planet oraz ich relacji z naszym codziennym życiem i wpływu na nie" - powiedział dyrektor generalny UNESCO, Koichiro Matsuura, podczas ceremonii otwarcia. "Ten rok będzie fantastyczną okazją by poszerzyć tę wiedzę i umożliwić wszystkim eksplorowanie cudów wszechświata i docenienie korzyści, jakie płyną dla społeczeństwa z badania go." Swój udział w IYA2009 zapowiedziało ponad 130 krajów i w różnych miejscach na całym świecie planuje się tysiące wydarzeń i imprez. Niektóre z nich będą organizowane w wielu krajach jednocześnie. Na przykład, grupa heliofizyczna IYA2009 zaplanowała wraz z astronomami amatorami w ponad 30 krajach, że wystawią oni swoje teleskopy na chodnikach i w centrach naukowych, aby umożliwić wszystkim zainteresowanym obejrzenie słońca przy użyciu specjalnego sprzętu zabezpieczającego. Gdzie indziej, w ramach wystawy "Z Ziemi w kosmos", pokazywane będą wielkie zdjęcia obiektów astronomicznych w takich miejscach jak parki, muzea, centra handlowe i podziemne stacje. W kwietniu, inicjatywa pt. "100 godzin astronomii" będzie zachęcać wszystkich, aby prowadzili obserwacje przez teleskop, tak jak Galileusz robił to 400 lat temu. W Internecie pojawi się "Kosmiczny dziennik", w którym ponad 50 astronomów opisywać będzie swoje codzienne życie, pracę i wyzwania, przed jakimi stają, aby umożliwić szerokiej publiczności zobaczenie, jak wygląda praca astronoma i jak prowadzone są badania. Wreszcie projekt pt. "Ona jest astronomem" tworzy platformę internetową, której celem jest promowanie równości płci w astronomii oraz innych naukach. Organizatorzy IYA chcą szczególnie zainteresować astronomią dzieci i IAU wraz z UNESCO pracują już nad przygotowaniem wysokiej jakości materiałów edukacyjnych i pomocy lekcyjnych w kilku językach. "IYA2009 uwypukli relacje pomiędzy edukacją w dziedzinach ścisłych a karierą naukową, stymulując w dłuższej perspektywie wzrost liczby studentów przyjmowanych na kierunki ścisłe i technologiczne oraz uznanie dla kształcenia ustawicznego" - mówi Prezes IAU, Catherine Cesarsky. Przemawiając niedawno podczas wydarzenia w Czechach, Komisarz UE ds. Nauki i Badań, Janez Potocnik, podkreślił wkład Europy w astronomię: "Europejczycy stoją na czele badań astronomicznych już od wielu lat" - stwierdził. "I od wielu lat współpracują ze sobą ponad granicami. Są to pasjonujące czasy dla postępu w astronomii. Istnieje nowa generacja instrumentów tak potężnych, że naprawdę przyprawiają o zawrót głowy! [...] Służą one do odnalezienia odpowiedzi na niektóre z najistotniejszych pytań ludzkości, jak np. czy istnieje życie na innych planetach, albo jak powstają supermasywne czarne dziury." Podsumowując ducha roku astronomicznego podczas ceremonii otwarcia, pan Matsuura powiedział: "Ludzie zawsze spoglądali w niebo, szukając odpowiedzi na pytania jak się tu znaleźliśmy i dlaczego tu jesteśmy. Niebo należy do wszystkich. Astronomia jest narzędziem do promowania pokoju i zrozumienia wśród narodów, a te leżą u podstaw misji UNESCO."