polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Projekt LIFECYCLE na rzecz konkurencyjnej i zrównoważonej hodowli ryb

Hodowla ryb odgrywa znaczącą rolę w unijnym sektorze połowowym od dwóch ostatnich dekad, a kluczowi partnerzy są zdecydowani, aby utrzymać jej wydajność. Finansowany ze środków unijnych projekt LIFECYCLE (Budowanie bazy wiedzy biologicznej na temat cyklów rozwojowych ryb na rzecz konkurencyjnej i zrównoważonej akwakultury europejskiej) koncentruje się na budowie bazy wiedzy na temat cyklów rozwojowych ryb na rzecz konkurencyjnej i zrównoważonej akwakultury europejskiej poprzez podejście oparte na pytaniach i problemach. Projekt LIFECYCLE jest finansowany w ramach Siódmego Programu Ramowego (7PR) na kwotę 6 mln EUR. Koordynowany przez Uniwersytet w Gothenburgu w Szwecji, projekt LIFECYCLE koncentruje się na wczesnych zdarzeniach rozwojowych, wzroście i przystosowaniu do warunków środowiska w trakcie cyklu rozwojowego oraz na fizjologii i immunologii stadiów rozwoju, takich jak smoltyfikacja i przemiana. Przyznanie środków unijnych przyczyni się do poprawy konkurencyjności europejskiej branży hodowli ryb. Zespół projektowy, pod kierunkiem profesora Thrandura Björnssona z Wydziału Zoologii na ww. uniwersytecie, łączy ostatnie fizjologiczne osiągnięcia badawcze z genomiką funkcjonalną, aby pomóc w wykorzystaniu bieżącego stanu wiedzy na temat mechanizmów kontrolujących biologiczne funkcje ryb. Dzięki poszerzaniu wiedzy, naukowcy i przedsiębiorstwa zyskają lepszą kontrolę nad sytuacją, jak również będą w stanie rozwiązywać pojawiające się problemy. Partnerzy powiedzieli, że potencjalne problemy obejmują zakłócenia rozwoju larwalnego, wzrostu i dostosowania się do warunków środowiska. "W ramach tego projektu będziemy prowadzić badania nad czterema najważniejszymi gatunkami hodowlanymi w Europie, a mianowicie nad łososiem atlantyckim, pstrągiem tęczowym, doradą i okoniem morskim, ale również nad gatunkami takimi jak dorsz i halibut" - wyjaśnił profesor Björnsson. Aby zoptymalizować badania, konsorcjum liczące 14 członków korzystać będzie z połączonych obszernych zasobów i informacji biologicznych na temat gatunków hodowlanych. Naukowcy ocenią w ramach projektu zmiany w układzie fizjologicznym na różnych etapach cyklu rozwojowego gatunków. Będzie to pomocne w ustaleniu, w jaki sposób wczesne czynniki wpływają na późniejsze etapy rozwoju gatunków. Partnerzy oświadczyli, że przeprowadzą również przekrojowe eksperymenty skupiające się na integracji i przeniku układów fizjologicznych. Ostatecznie badania pomogą w skierowaniu prac na istniejące wąskie gardła, które mają wpływ na produkcję. Ostatnie dane pokazują, że Europa jest w dużym stopniu uzależniona od importu ryb. Obniżenie lokalnych limitów połowowych ryb morskich i znaczne uszczuplenie zasobów ryb spowodowało spustoszenie w branży połowowej. Naukowcy są przekonani, że wzrastający import ryb może wywołać spadek poziomu spożycia, głównie z powodu wyższych cen i mniejszych dostaw. Problem ten z kolei wpłynie na dobrobyt konsumentów. Każdy ma świadomość, że spożywanie ryb ma dobroczynny wpływ na zdrowie. Wykorzystywanie zasobów ryb w innych częściach świata prowadzi do gospodarki rabunkowej i zmusza międzynarodowe firmy połowowe do wypierania lokalnego przemysłu połowowego, powiedzieli naukowcy, dodając, że import może nasilić transport na duże odległości, co z kolei może mieć negatywny wpływ na jakość.