polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Test na skażenie gleby udoskonalony dzięki dżdżownicom

Holenderska badaczka odkryła, że wystawienie bezkręgowców glebowych i dennych takich jak dżdżownice i skoczogonki na działanie toksycznych środków chemicznych może zapewnić precyzyjniejszy test na skażenie gleby. Dr Miriam León Paumen z Uniwersytetu Amsterdamskiego również stwierdziła, że długotrwałe oddziaływanie tego typu środków może mieć istotny wpływ na cykl życiowy tych bezkręgowców. Jej odkrycia popierają tezę, że nie można przewidzieć skutków pojawiających się stopniowo w ocenie ryzyka skażenia gleby i osadów dennych. Dr Paumen wystawiła kilka bezkręgowców na działanie aromatycznych związków policyklicznych (PAC) i odkryła, że związki te wywarły "silne i nieprzewidywalne skutki" na cykl życiowy gatunków. PAC to grupa związków chemicznych występujących między innymi w olejach i smołach mineralnych, które powstają w czasie częściowego spalania paliw kopalnych i produktów olejowych. Eksperci twierdzą, że w środowisku występuje wiele PAC, które UE uznała za "priorytetowe substancje toksyczne". Przedstawiciel instytucji finansującej, Holenderskiej Organizacji Badań Naukowych (NWO), powiedział: "Długofalowe skutki oddziaływania PAC mogą się różnić od skutków doraźnych." Zdaniem NWO odkrycia pokazują, że testy na skażenie gleby i osadów dennych są bardziej wiarygodne, kiedy są poparte skutkami długotrwałego wystawienia fauny glebowej i dennej na działanie toksycznych substancji. Oddziaływanie PAC na bezkręgowce lądowe i bentosowe (gatunki bytujące na dnie zbiorników wodnych) jest wykorzystywane do określania poziomu zagrożenia skażeniem gleby i osadów dennych. Dr Paumen oceniła oddziaływanie dwóch "standardowych" (tj. konwencjonalnych) oraz czterech "nowych" (tj. niekonwencjonalnych) PAC na jedno lub więcej pokoleń bezkręgowców lądowych i wodnych: dwa gatunki dżdżownicy, skoczogonka (niewielki owad żyjący w glebie) oraz ochotkowate (niekąszące muszki występujące w pobliżu zbiorników wodnych). Wystawiając bezkręgowce na działanie PAC podczas testów cyklu życiowego, badaczka odkryła wysoce przewidywalne skutki w rozwoju gatunków w 70% przypadków - konkretnie, wysoce przewidywalne zahamowanie rozwoju. Gatunki zostały poddane oddziaływaniu gleby i osadu dennego, które sztucznie skażono PAC. Według NWO, wielokierunkowe i nieprzewidywalne następstwa w cyklu życiowym pojawiają się często w wyniku długotrwałego oddziaływania, zwłaszcza nowych PAC. Wielopokoleniowe doświadczenie wykazało również, że wpływ toksycznych PAC na liczbę pokoleń jest nieprzewidywalny. "Normalna relacja pomiędzy stężeniem a reakcją zmieniła się w reakcję typu "wszystko albo nic" z wyraźną wartością progową [tj. wyraźnym punktem zwrotnym]" - informuje NWO. "[Dr] Paumen wykazała, że skutki długotrwałego oddziaływania mogą być rozmaite, a więc ocena ryzyka oparta na takich pomiarach jest precyzyjniejsza" - oświadczył przedstawiciel NWO, dodając, że jej badania "stworzyły możliwości podniesienia poziomu dokładności oceny ryzyka". Przedsiębiorstwo mające siedzibę w Holandii zastosowało już niektóre z nowych technik w skażonych lokalizacjach. W badaniach wziął również udział Państwowy Instytut Zdrowia Publicznego i Środowiska (RIVM) w Holandii oraz przedsiębiorcy z branży naftowej z uwagi na znaczenie PAC w przemyśle naftowym oraz w produktach spalania ropy naftowej.