European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Wyniki badań pokazują, że witamina C może chronić skórę

Brytyjscy i Portugalscy naukowcy odkryli, że witaminę C można wykorzystać do leczenia ran i ochrony komórek skóry przed uszkodzeniem DNA. W publikacji, która ukazała się w czasopiśmie Free Radical Biology and Medicine, naukowcy ocenili oddziaływanie ochronne kwasu askorbinowego na komórki skóry człowieka, aby sprawdzić czy można poprawić regenerację skóry. Pozytywne wyniki mogą stać się potężnym bodźcem dla przemysłu kosmetycznego. Naukowcy z Uniwersytetu w Leicester, Wlk. Brytania, oraz Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Portugalii stwierdzili, że wyniki ostatnich badań potwierdzają rezultaty poprzednich prac prowadzonych przez naukowców z Leicester, które dotyczyły witaminy C i jej związku z regeneracją skóry. Brytyjscy naukowcy odkryli, że naprawa DNA (kwasu dezoksyrybonukleinowego) jest nieregulowana u osób spożywających suplementy z witaminą C. W ramach ostatnich badań naukowcy wykorzystali różne techniki, w tym technikę mikromacierzową Affymetrix (do oceny ekspresji genów) oraz elektroforezę żelową pojedynczych komórek albo inaczej technikę Comet assay (do badania uszkodzeń i naprawy DNA), aby znaleźć dowody na poparcie poprzednich odkryć. "Ekspozycja na słoneczne promienie ultrafioletowe zwiększa się w okresie letnim, prowadząc często do zwiększenia liczby przypadków uszkodzenia skóry" - wyjaśnia dr Tiago Duarte, niegdyś z Uniwersytetu w Leicester, obecnie z Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej. "Promieniowanie ultrafioletowe jest również czynnikiem genotoksycznym, który powoduje raka skóry poprzez tworzenie wolnych rodników i uszkodzenie DNA. W ramach naszych badań przeanalizowaliśmy skutki przedłużonej ekspozycji na pochodną witaminy C, dwufosforan kwasu askorbinowego (AA2P), w fibroblastach skóry człowieka. Badaliśmy, które geny są aktywowane przez witaminę C w komórkach odpowiedzialnych za regenerację skóry" - dodaje. "Wyniki pokazały, że witamina C może poprawić gojenie się rany poprzez pobudzanie spoczynkowych [tj. nieaktywnych] fibroblastów do podziału i sprzyjanie ich migracji do uszkodzonego obszaru. Witamina C może również chronić skórę poprzez zwiększenie zdolności fibroblastów do naprawy potencjalnie mutagennych uszkodzeń DNA." Mimo iż wiele lat temu odkryto, że witamina C jest czynnikiem zapobiegającym zaburzeniom na tle żywieniowym typu szkorbut, do dawna już naukowcy na całym świecie toczą debatę nad jej właściwościami. Dr Marcus S. Cooke z Wydziału Badań Nowotworów i Medycyny Molekularnej oraz z Wydziału Genetyki Uniwersytetu w Leicester: "Wyniki badań wskazują mechanizm, dzięki któremu witamina C może przyczyniać się do utrzymania zdrowej skóry poprzez sprzyjanie gojeniu się ran i ochronę komórkowego DNA przed uszkodzeniami powodowanymi przez oksydację." Podkreślił, że odkrycia mają szczególne znaczenie dla naukowców zainteresowanych fotobiologią (badanie interakcji między światłem a żywymi organizmami) i "będą z pewnością przedmiotem naszych dalszych badań". Zdaniem zespołu, z wyników skorzysta przemysł kosmetyczny. Odkryto, że witamina C ma zdolność przeciwdziałania wysoce szkodliwym związkom chemicznym, które oddziałują na skórę. Wyniki sugerują, że witamina C nie tylko "zmywa" wolne rodniki, ale może przyczynić się do usunięcia uszkodzenia DNA poprzez walkę z systemem obronnym komórki i pokonanie go. Naukowcy przypuszczają, że odkrycia mogą również okazać się cenne dla prowadzonych obecnie badań nad zapobieganiem uszkodzeniom skóry i leczeniem ich, a także w walce z rakiem.

Portugalia, Zjednoczone Królestwo