CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Badania sugerują, że zarządzanie zasobami wody może zwiększyć plony, ale to nie wystarczy

Zespół niemieckich i szwedzkich naukowców odkrył, że średnio zaawansowane zarządzanie zasobami wody w gospodarstwach rolnych z wykorzystaniem pewnych strategii mogłoby zwiększyć o 19% globalną wydajność upraw. Niemniej będą potrzebne dalsze, istotne udoskonalenia w rolnictwie, aby zaspokoić zapotrzebowanie na żywność rosnącej populacji świata. Do takich wniosków doprowadziły badań naukowe z wykorzystaniem technik modelowania, opisane w ogólnodostępnym czasopiśmie Environmental Research Letters. Badania zostały w części sfinansowane z tematu "Zrównoważony rozwój, zmiany globalne i ekosystemy" Szóstego Programu Ramowego (6PR) za pośrednictwem projektu ENSEMBLES (Prognozy zmian klimatycznych i ich skutków oparte na ENSEMBLE). "Wykorzystanie wody w rolnictwie to kluczowy problem XXI w. - bez udoskonaleń nie da się opanować skutków zmian klimatu ani zaspokoić zapotrzebowania na żywność dodatkowych 2 lub 3 miliardów ludzi" - twierdzi współautor, profesor Wolfgang Lucht z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu (PIK) w Niemczech. "Z tego względu sprawdzaliśmy w ramach ostatnich badań, czy są realne możliwości przynajmniej częściowego zniwelowania pojawiającego się w wielu regionach świata niedoboru w zasobach wody dla rolnictwa. Wyniki są pokrzepiające." Za pomocą modelu roślinność-woda naukowcy zidentyfikowali dwie kluczowe strategie: zmniejszenie ewaporacji z powierzchni gleby oraz zbieranie wody deszczowej. Dzięki mulczowaniu i różnym systemom upraw ewaporację wody z gleby można zmniejszyć o 50%, przekształcając jednocześnie bezproduktywną ewaporację w produktywną transpirację roślin. Zdaniem naukowców już tylko takie działania mogą zwiększyć globalne plony o 2% do 25%. Najbardziej obiecującymi regionami dla tej strategii są stepowe obszary na Środkowym Zachodzie Stanów Zjednoczonych, Sahel, Południowa Afryka i Azja Środkowa. Ponadto naukowcy sugerują, że należy zbierać wodę deszczową w sadzawkach lub rowach oraz za pomocą sztucznych zbiorników podpowierzchniowych w celu zabezpieczenia zapasów na okres suszy. W ten sposób istnieje możliwość zwiększenia globalnych plonów o 4% do 31%. "Jednakże szkodliwe skutki zmiany klimatu mogą obniżyć globalną wydajność upraw o 10% do 2050 r." - wyjaśnia Stefanie Rost z PIK. Aby zaspokoić zapotrzebowanie na żywność dziesięciomiliardowej populacji na świecie w 2050 r. - dane szacunkowe Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) - areał ziemi uprawnej powinien wzrosnąć na całym świecie o 10 do 25 milionów kilometrów kwadratowych (km2). Wiązać się to będzie ze znacznym zwiększeniem zużycia słodkiej wody - o 4.500 do 13.300 kilometrów sześciennych (km3). "Niemniej dla wielu regionów świata, które już teraz borykają się z ograniczoną dostępnością wody, to nie jest dobre rozwiązanie" - podkreśla dr Dieter Gerten, hydrolog z PIK. "Powinniśmy więc zastanowić się nad lepszymi sposobami wykorzystania wody, która tam jest." Naukowcy konkludują, że nawet zakrojone na szeroką skalę działania w zakresie zarządzania zasobami wody na obecnych gruntach uprawnych nie wystarczą, aby zabezpieczyć zapotrzebowanie na żywność rosnącej populacji na świecie. "Te dane każą stawiać zasadnicze pytania o kompromisy pomiędzy przyszłym wykorzystaniem gruntów i wody na potrzeby rolnictwa nawadnianego i zasilanego wodą deszczową oraz pomiędzy naturalnymi ekosystemami a bioinżynierią" - napisali. "Tym bardziej uwydatnia się potrzeba badania i łączenia wszelkich opcji na rzecz wydajniejszej irygacji i/lub rozwoju rolnictwa nawadnianego, hodowli i genetycznego opracowywania roślin oraz skuteczniejszego handlu wirtualną wodą."

Niemcy, Szwecja