European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-07

Wypławek ujawnia swój sekret regeneracji części ciała

Brytyjscy naukowcy odkryli zmyślny gen stojący za zdolnościami wypławka do regeneracji głowy, mózgu i innych części ciała po amputacji. Umiejętność naśladowania tego niezwykłego zjawiska naturalnego może pewnego dnia umożliwić regenerację uszkodzonych organów i tkanek człowieka. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Public Library of Science (PLoS) Genetics. Jednym z najważniejszych celów biomedycyny w perspektywie długoterminowej jest poznanie podstaw genetycznych "odtwarzania" czy regenerowania tkanki z dojrzałych struktur. Zespół naukowców z Uniwersytetu w Nottingham zauważa w swoim artykule, że zdolność do regeneracji jest rozpowszechniona wśród zwierząt, co umożliwia naukowcom badanie ewolucyjnych odpowiedzi na problem koordynowania tego procesu. Dr Aziz Aboobaker wyjaśnia, że nawet najprostszy robak daje ogromne możliwości poznania procesu regeneracji tkanek. "Chcemy zrozumieć, w jaki sposób dojrzałe komórki macierzyste mogą wspólnie pracować w organizmie dowolnego zwierzęcia nad formowaniem i wymianą uszkodzonego lub brakującego organu czy tkanki. Wszelkie zasadnicze postępy w zrozumieniu innych zwierząt mogą zaskakująco szybko stać się użyteczne dla człowieka" - zauważa dr Aboobaker. Wypławki dysponują populacją komórek macierzystych, która może się szybko dzielić, co umożliwia regenerację różnych rodzajów brakujących typów komórek po amputacji, takich jak komórki mięśni, jelit czy mózgu. Mieszanina genów aktywnych w tych komórkach macierzystych oraz pozostała tkanka są wówczas w stanie zarządzać procesem regeneracji w taki sposób, aby nowe struktury miały odpowiedni rozmiar, kształt i ustawienie oraz, aby znalazły się w odpowiednim miejscu. Proces kończy się przywróceniem pełnej funkcjonalności organizmu. Dzięki nowym badaniom wiemy, że za tę nadzwyczajną zdolność w znacznym stopniu odpowiedzialny jest gen "smed-prep". Jest on w szczególności potrzebny do "koordynowania regeneracji mózgu wypławka, zapewne najbardziej frapującej części jego zdolności regeneracyjnych " - jak piszą naukowcy. Doktorant i współautor artykułu, Daniel Felix powiedział, że poznanie podstaw molekularnych przekształcania i regeneracji tkanki ma zasadnicze znaczenie dla medycyny regeneracyjnej. "Wypławki znane są ze swojej ogromnej zdolności do regeneracji, bowiem są w stanie odtworzyć głowę po jej obcięciu. Na podstawie homeotycznego genu "smed-prep" opisaliśmy pierwszy gen niezbędny do zapewnienia prawidłowego, wcześniejszego przeznaczenia i modelowania w czasie regeneracji." Dr Aboobaker dodaje, że wiedza na temat tego, co zachodzi w czasie regeneracji tkanek w normalnych warunkach pozwoli naukowcom na rozpoczęcie opracowywania bezpiecznych sposobów zastępowania uszkodzonych i chorych organów, tkanek i komórek w przypadku urazu lub choroby. Takie informacje mogłyby przyczynić się do opracowania nowych metod leczenia na przykład choroby Alzheimera - podkreśla. "Wiedza taka umożliwi nam również ocenę konsekwencji tego, co dzieje się, kiedy komórki macierzyste pomylą się w czasie normalnego procesu odnawiania, na przykład w systemie krwinek, w którym nieprawidłowe komórki macierzyste mogą doprowadzić do białaczki" - podsumowuje dr Aboobaker.