polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-07

Niebieskie sąsiedztwo Ziemi ukształtował 6 miliardów lat temu galaktyczny podmuch

Francusko-chiński zespół naukowców odkrył, że Galaktyka Andromedy i galaktyki karłowate znane jako Obłoki Magellana, mogą zawdzięczać swój kształt zderzeniu w "Grupie Lokalnej" - jak eksperci nazywają nasze niebieskie sąsiedztwo - jakieś 6 miliardów lat temu. Grupa Lokalna obejmuje niemal 40 galaktyk i jest zdominowana przez 2 potężne galaktyki spiralne: Andromedę (znaną również jako Messier 31 lub M31) i galaktykę, do której należy Ziemia, tj. Drogę Mleczną. Wyniki pierwszej części badań zostały zaprezentowane w czasopiśmie Astrophysical Journal, a odkrycia dokonane w drugiej części zostaną opublikowane w tym samym czasopiśmie w grudniu. Astronomowie sądzili, że Andromeda, galaktyka spiralna oddalona o około 2,5 miliona lat świetlnych od konstelacji Andromedy, powstała przez połączenie się dwóch galaktyk o mniejszej masie. Niemniej naukowcy z Obserwatorium Paryskiego i Centre national de la recherche scientifique (CNRS) we Francji, we współpracy z Krajowymi Obserwatoriami Astronomicznymi Chińskiej Akademii Nauk (NAOC), przyjęli inny punkt widzenia i po raz pierwszy opracowali model szczegółowej ewolucji strukturalnej galaktyki Andromedy. Zespół pracujący pod kierunkiem François Hammera z Obserwatorium Paryskiego z powodzeniem odtworzył wiele właściwości galaktyki, w tym ogromne, centralne jądro, gigantyczny pierścień gazu i pyłu, potężnie gruby dysk i szeroki strumień starych gwiazd. Naukowcy zasugerowali, że Andromeda jest wynikiem rozgniecenia dwóch galaktyk, jednej, która jest nieco większa od Drogi Mlecznej i drugiej o masie około trzy razy mniejszej. Ocena gwiezdnego wieku struktur Andromedy pomogła im w stwierdzeniu, że pierwsze przejście odbyło się około 9 miliardów lat temu, a ostateczna synteza miała miejsce około 5,5 miliarda lat temu. Zdaniem ekspertów dla Grupy Lokalnej owo masywne zderzenie prawdopodobnie było najbardziej znaczącym wydarzeniem w historii. Dlaczego? Ponieważ galaktyka Andromedy i jej satelity gromadzą największą część materii barionowej Grupy Lokalnej, która obejmuje gwiazdy i gaz. Eksperci wskazują, że zderzenie musiało być gwałtowne, aby wytworzyć wystarczający obrót (moment pędu) do zbudowania ogromnego dysku galaktycznego Andromedy. Dodają, że symulacje dają dobre pojęcie o tym, w jaki sposób masa odpowiadająca jednej trzeciej masy Drogi Mlecznej została prawdopodobnie wyparta w czasie interakcji "poprzez uformowanie gigantycznych warkoczy pływowych". Gaz prawdopodobnie dominuje nad większością materii, z której spora część została wyrzucona w uprzywilejowanym kierunku, takim jak hiperpłaszczyzna wzdłuż dysku galaktyki Andromedy. "Zważywszy na fakt, że dysk Andromedy jest widoczny niemal całkowicie od strony krawędzi (pod nachyleniem 77 stopni), ta hiperpłaszczyzna może z łatwością objąć Drogę Mleczną" - twierdzą naukowcy. Drugą część badań zespół poświęcił sposobowi, w jaki takie znaczące zdarzenia mogą wpływać na bezpośrednie sąsiedztwo naszej galaktyki. Nikt tak naprawdę nie wie, w jaki sposób powstały Obłoki Magellana. Naukowcy sugerują, że powstały w jednym z warkoczy pływowych, które uformowały się w czasie potężnej interakcji 9 miliardów lat temu. "Zostałyby wyrzucone w kierunku Drogi Mlecznej z ogromną prędkością, którą ostatnio ponownie oszacowano na 1 miliard kilometrów na godzinę (350 km/sekundę)!" - zauważają. Według naukowców wyniki badań mogą odegrać istotną rolę w kosmologii. Głównie z powodu poparcia teorii, według której większość galaktyk spiralnych powstała w wyniku fuzji, a z formujących się w czasie takich zdarzeń warkoczy pływowych wywodzą się galaktyki karłowate. Wkład w badania wnieśli naukowcy z Université Paris Diderot i Université Pierre et Marie Curie we Francji.

Chiny, Francja