European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Projekt UE pozwoli opracować system badań medycznych “w gabinecie lekarza”.

Gdy przechodzimy badania medyczne, jedną z najbardziej stresujących rzeczy jest długi czas oczekiwania na ich wyniki. Musimy czekać od kilku dni nawet do kilku tygodni, by się z nimi zapoznać. Jednakże badacze korzystający z funduszy unijnych niebawem to zmienią. Projekt MICROACTIVE (“Automatyczne wykrywanie molekularnej aktywności komórek związanej z czynnikiem chorobowym”) pozwolił opracować mikroprocesor (chip), który pomoże lekarzowi zdiagnozować pacjenta jeszcze w gabinecie. MICROACTIVE otrzymał 1,6 mln EUR dofinansowania w ramach Szóstego Programu Ramowego UE (FP6). Wysoce zaawansowany i zintegrowany system, oparty na mikro- i biotechnologiach, pozwala przechowywać informacje o wynikach badań w gabinecie lekarza, dzięki czemu nie trzeba przesyłać próbek do laboratorium. Malutki chip podaje doktorowi nasze wyniki badań od razu i na miejscu. I tak, na przykład, próbka krwi, w której chcemy oznaczyć, między innymi, skład białkowy i genetyczny, musi zostać poddana serii złożonych procedur, włącznie z obróbką cieplną, mieszaniem z enzymami, odwirowywaniem i zagęszczaniem markerów choroby. Oznacza to, że centralne laboratoria otrzymują próbki i przeprowadzają badania. Jest to czasochłonny proces. Kolejnym problemem są badania wykrywające raka szyjki macicy. Próbka, składająca się z komórek pobranych z szyjki macicy kobiety, jest następnie badana pod mikroskopem. Eksperci twierdzą, że poziom błędnych diagnoz może być wysoki, jeśli obecność zwyrodniałych komórek określana jest tylko metodą obserwacji, nawet jeśli przeprowadzają ją bardzo doświadczeni lekarze. Zespół projektu MICROACTIVE utrzymuje, że nowy “chip medyczny” zawiera pełne laboratorium, a wyglądem przypomina kartę kredytową. Uczestnicy projektu korzystali co prawda przy testowaniu systemu z komórek pobranych do diagnozy raka szyjki macicy, ale procesor może wykrywać różne choroby wywoływane przez bakterie lub wirusy, jak również kilka rodzajów raka. W chipie wyżłobione są wąskie kanaliki zawierające substancje chemiczne i enzymy w odpowiednich proporcjach do przeprowadzenia pojedynczych badań. Gdy próbka pobrana od pacjenta trafia do tych kanalików, dochodzi do wymieszania się odczynników. “Chip medyczny potrafi badać krew lub komórki pod kątem ośmiu różnych chorób” - wyjaśniają Liv Furuberg i Michal Mielnik z norweskiej grupy SINTEF, która koordynuje prace MICROACTIVE. “To, co łączy te przypadłości, to fakt, że wykrywa się je za pomocą specjalnych biomarkerów obecnych w próbce krwi. Te "znaczniki" mogą być białkami, które powinny lub nie powinny się tam znajdować, fragmentami DNA [kwasu dezoksyrybonukleinowego] lub enzymami. Mały procesor potrafi przeprowadzić takie same analizy jak duże laboratorium. Nie tylko przeprowadza badania szybciej, ale wyniki są także o wiele bardziej precyzyjne. Wystarczy, że lekarz wprowadzi kartę do niewielkiego urządzenia, doda kilka kropli próbki pobranej od pacjenta za pomocą rurki w obudowie karty, i już mamy wyniki.” Grupa badaczy z MiNaLaB w SINTEF opracowała kilka technik interpretacji wyników w razie wykrycia biomarkerów. Wyniki można, na przykład, odczytać za pomocą narzędzia optycznego, w którym cząsteczki RNA (kwas rybonukleinowy) z różnych markerów emitują określone sygnały fluorescencyjne. “Projekty firmy SINTEF nazwane "laboratorium na chipie" udowodniły, że można przeprowadzać szybkie, proste analizy diagnostyczne za pomocą mikroprocesorów. Obecnie pracujemy nad kilkoma kolejnymi rodzajami chipów, włącznie z procesorem analizy białkowej pod kątem ostrych zapaleń” - tłumaczy Dr Furuberg. Badacze, chcąc jak najszybciej wprowadzić na rynek produkt swoich badań, współpracują ze szpitalem, który odgrywa rolę odbiorcy docelowego, by potwierdzić użyteczność i dokładność kliniczną urządzenia. W tym badaniu uczestniczyli badacze z Niemiec i Irlandii.Więcej informacji można uzyskać na stronie: SINTEF: http://www.sintef.no/Home/ MICROACTIVE: http://www.sintef.no/microactive