polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Irlandzcy naukowcy odkryli, jak probiotyki oddziałują na fizjologię komórki

Finansowani ze środków unijnych naukowcy z Irlandii odkryli, że specjalnie opracowane probiotyki mogą modulować fizjologię komórek tłuszczowych gospodarza. Badania, których wyniki zostały zaprezentowane w czasopiśmie Microbiology, zostały dofinansowane w części z projektu BIOCLA (Wytwarzanie produktów nabiałowych wzbogaconych o CLA [sprzężony kwas linolowy] metodami naturalnymi), który otrzymał niemal 1,7 mln EUR z budżetu Piątego Programu Ramowego (5PR) UE. Odkrycia rzucają nowe światło na sposób, w jaki wyspecjalizowane probiotyki mogą pomóc w profilaktyce chorób i opracowaniu nowych metod leczenia. Eksperci z Alimentary Pharmabiotic Centre (APC) przy University College Cork i z Centrum Badań nad Żywnością Teagasc Moorepark w Irlandii zmodyfikowali szczep Lactobacillus, aby wytworzyć molekułę zwaną CLA. Naukowcy stwierdzili znaczącą zmianę w składzie tkanki tłuszczowej testowanych myszy po przyjęciu przez nie zmodyfikowanego szczepu bakterii. Zatem przyjmowanie żywych bakterii może odegrać kluczową rolę w metabolizowaniu odległych miejsc w organizmie - podsumowują. Rozmaite bakterie wytwarzają wiele wersji kwasu tłuszczowego CLA. Zdaniem naukowców jeden typ tego kwasu, o nazwie t10, c12 CLA, jest powiązany z redukcją tkanki tłuszczowej u ludzi i zwierząt. Ten właśnie typ potrafi również spowalniać rozwój komórek raka okrężnicy, co może doprowadzić do śmierci nowotworu. Jednak tylko niektóre rodzaje bakterii, takie jak Propionibacterium acnes (P. acnes, bakteria wywołująca trądzik), wytwarzają kwas t10, c12 CLA. Na potrzeby badań naukowcy przenieśli gen kodujący enzym z bakterii P. acnes do bakterii ze szczepu Lactobacillus, które następnie wytworzyły kwas t10, c12 CLA. Eksperci twierdzą, że szczepy Lactobacillus występują powszechnie w normalnej florze jelitowej i produktach probiotycznych, dodając że poziom kwasu t10, c12 CLA w tkance tłuszczowej myszy wzrósł czterokrotnie po przyjęciu przez nie rekombinowanego probiotyku. Ich odkrycia pokazują, że drobnoustroje jelitowe wpływają na metabolizm gospodarza, zwłaszcza na skład tłuszczu. Wypowiadając się na temat odkryć, kierowniczka badań dr Catherine Stanton z APC i Centrum Badań nad Żywnością Teagasc Moorepark powiedziała: "Wykazano już, że kwas CLA łagodzi niealkoholową, stłuszczeniową chorobę wątroby, która często towarzyszy otyłości. Dlatego zwiększanie poziomu kwasu CLA w wątrobie poprzez przyjmowanie szczepu bakterii probiotycznych ma znaczenie terapeutyczne. Co więcej tłuszcz nie jest nieczynną warstwą oblewającą nasze ciało, jest aktywny i prozapalny oraz stanowi czynnik ryzyka wielu chorób, w tym nowotworów. Prace pokazują, że istnieje możliwość oddziaływania na niego poprzez interakcje diety, drobnoustrojów i gospodarza w jelicie." Zespół odkrył również, że kwas CLA wytworzony przez drobnoustroje może obniżyć o 92% żywotność komórek nowotworu okrężnicy. "Możliwe, że bakterie probiotyczne wytwarzające kwas CLA byłyby również w stanie utrzymać komórki nowotworu okrężnicy pod kontrolą" - zauważa dr Stanton. "Wszystkie nasze dotychczasowe odkrycia wskazują, że metabolizm bakterii jelitowych może modulować aktywność komórkową gospodarza w sposób dla niego dobroczynny" - dodaje. "Musimy przeprowadzić dalsze badania oddziaływania bakterii wytwarzających CLA na metabolizm człowieka, tym niemniej wyniki naszych dotychczasowych prac otwierają bez wątpienia nowe możliwości dla zastosowania probiotyków w poprawianiu zdrowia człowieka."Więcej informacji: Alimentary Pharmabiotic Centre przy University College Cork: http://www.ucc.ie/research/apc/content/ Centrum Badań nad Żywnością Teagasc Moorepark: http://www.teagasc.ie/research/MFRC.asp Microbiology: http://mic.sgmjournals.org/ Projekt BIOCLA: http://www.teagasc.ie/research/dprc/biocla/

Irlandia