polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Naukowcy odkryli powiązanie między otyłością a rakiem piersi

Niemal dzień w dzień słyszymy słowa powtarzane niczym mantra: "Pilnuj swojej wagi, patrz co jesz". Takie postępowanie sprzyja obniżeniu ryzyka zapadnięcia na chorobę sercowo-naczyniową i cukrzycę czy też ryzyka przedwczesnego zgonu. Aczkolwiek może istnieć jeszcze jeden argument. Nowe badania sugerują, że otyłość wpływa na rokowania raka piersi, a zwłaszcza na jego skłonność do rozprzestrzeniania się. Badania, których wyniki zostały zaprezentowane w czasopiśmie Cancer Research, zapewniają wgląd z pierwszej ręki w bezpośrednią relację przyczynowo-skutkową i mogą stanowić nową ścieżkę terapeutyczną. Naukowcy z francuskiego Institut national de la santé et de la recherche médicale (INSERM) we współpracy z Université Paul Sabatier i Centre national de la recherche scientifique (CNRS) dokonali przełomowego odkrycia, iż komórki tłuszczowe, zwane przez ekspertów adipocytami, znajdują niszę w pobliżu nowotworów piersi. Zdaniem zespołu adipocyty, kiedy są połączone z guzami, mogą zmieniać cechy komórek nowotworowych, powodując wzrost ich agresywności. W toku wcześniejszych badań istotnie odkryto powiązanie z "agresywnością" raka piersi u kobiet, ale nie pojawił się żaden konkretny dowód. Aby znaleźć brakujący element układanki, francuski zespół zbadał oddziaływanie typu cross-talk między komórkami tłuszczowymi a nowotworowymi. Tkanka tłuszczowa, której adipocyty są głównym komponentem, jest w znacznym stopniu budulcem zewnętrznej części piersi. Adipocyty, znane ze swojej zdolności do przechowywania i uwalniania tłuszczów, mogą również wydzielać wiele białek. Zatem kluczowe zadanie naukowców polegało na ustaleniu, czy te białka faktycznie przyczyniają się do rozwoju raka piersi. Naukowcy pracujący pod kierunkiem Philippe'a Valeta z Institut des Maladies Métaboliques et Cardiovasculaires (INSERM/Université Paul Sabatier) i Catherine Muller z Institut de Pharmacologie de Biologie Structurale (CNRS/Université Paul Sabatier) wykorzystali oryginalny układ kohodowli komórek nowotworowych sutkowych i adipocytów, który wykazał zmianę w wydzielaniu niektórych białek, w tym białek zapalnych, takich jak interleukina-6 (IL-6). Zespół odkrył, że komórki tłuszczowe wchodzą w interakcję z nowotworem, powodując wzrost jego "potencjału kolonizacyjnego", a przez to jego agresywność. Naukowcy odkryli również, że adipocyty zlokalizowane w pobliżu dużych nowotworów u człowieka, z inwazją zwojową, zawierają więcej IL-6. Zatem białko może mieć swój udział w wywoływanym przez adipocyty rozprzestrzenianiu się raka piersi. "Nasze wyniki pokazują teraz, jak adipocyty aktywnie uczestniczą w rozwoju raka piersi koordynowanym przez komórki nowotworowe" - twierdzą naukowcy. "Sugerują, że w przypadku otyłości adipocyty powiązane z rakiem piersi mogą z większym prawdopodobieństwem wzmacniać agresywne oddziaływanie nowotworów. Ta hipoteza nadal wymaga sprawdzenia u myszy i ludzi."Więcej informacji: Cancer Research: http://cancerres.aacrjournals.org INSERM: http://english.inserm.fr/