polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Naukowcy opracowują innowacyjną technologię walki z rakiem

Finansowani ze środków unijnych naukowcy nie ustają w słusznej walce z rakiem. Holenderskiemu zespołowi udało się zwiększyć dawkę chemioterapii podawaną do komórek nowotworu z jednoczesnym złagodzeniem szkodliwych skutków ubocznych poprzez połączenie rezonansu magnetycznego (MRI) z ultradźwiękami. Badania zostały częściowo dofinansowane z projektu SONODRUGS (Kontrolowane obrazem i pobudzane ultradźwiękowo podawanie leków), który uzyskał wsparcie na kwotę niemal 10,8 mln EUR z tematu "Nanonauki, nanotechnologie, materiały i nowe technologie produkcyjne" (NMP) Siódmego Programu Ramowego (7PR). Politechnika w Eindhoven nawiązała współpracę z firmą Philips Electronics, aby opracować zaawansowaną technologię, która mogłaby pomóc potrzebującym pacjentom. Zespół zorganizował premierowy pokaz tej techniki w ramach przedklinicznych badań weryfikujących koncepcję. Około 50% chorych ze zdiagnozowanym nowotworem jest poddawanych chemioterapii w ramach podejmowanego leczenia. Leki chemioterapeutyczne przemieszczają się w krwioobiegu uszkadzając szybko dzielące się komórki, takie jak nowotworowe. Jednak w swojej walce z chorobą leki chemioterapeutyczne nie znają granic i atakują także normalne, zdrowe, dzielące się komórki, występujące w różnych częściach organizmu, np. w szpiku, włosach czy błonie śluzowej. Wówczas chorzy muszą zmagać się z licznymi skutkami ubocznymi, takimi jak neutropenia - obniżenie liczby krwinek białych obojętnochłonnych we krwi, anemia - obniżenie liczby czerwonych krwinek czy krwawienia. Niektórzy naukowcy twierdzą, że chemioterapia jest skomplikowana ze względu na rozprzestrzenianie się leków w całym organizmie i brak równomiernego wchłaniania. Z tego powodu niektóre regiony nie otrzymują takiej dawki, jakiej potrzebują. Zespół kierowany przez Holgera Grülla z Politechniki w Eindhoven opracował metodę podawania, która rozwiązuje ten problem. Najpierw pacjenci onkologiczni będą poddawani skanowaniu MRI, co pomoże lekarzom zlokalizować miejsce i wielkość nowotworu. Chorym wstrzykuje się następnie liposomy, małe cząstki wrażliwe na temperaturę, zawierające środek cieniujący MRI i lek chemioterapeutyczny, które przemieszczają się w krwioobiegu, aż dotrą do celu czyli do nowotworu. Środek cieniujący przemieszcza się wraz z lekiem, umożliwiając śledzenie trasy leku w organizmie i ustalenie momentu, kiedy dociera do nowotworu i okalającej go tkanki. Na tym etapie wykorzystywana jest skupiona wiązka fal ultradźwiękowych o dużym natężeniu (HIFU) do rozerwania liposomów i uwolnienia leku w miejscu, gdzie znajduje się nowotwór. Na potrzeby badań naukowcy ocenili absorpcję antynowotworowego środka - doksorubicyny w organizmach szczurów. Odkryli, że absorpcja była od dwóch do pięciu razy wyższa w przypadku indukowanych nowotworów w porównaniu z tradycyjnym dawkowaniem w ramach chemioterapii. "W niektórych nowotworach powstaje środkowa część, która nie jest już zasilana przez krew, zatem chemioterapia nie może tam dotrzeć i zabić jej" - mówi Matthew Harris z Philips Research. Zespół stwierdził, że prototypowy system opiera się na skanerze Sonalleve 3-Tesla MRI-HIFU, który jest wykorzystywany do leczenia włókniakomięśniaków gładkich - bolesnych guzów łagodnych utworzonych z warstwy mięśniowej macicy. Skaner MRI w połączeniu z ultradźwiękami o dużym natężeniu dokładnie wynajduje i usuwa włókniakomięśniaki gładkie, czyli odejmuje niechciane komórki. Opis weryfikacji koncepcji ukazał się w lutowym wydaniu z bieżącego roku czasopisma Journal of Controlled Release.Więcej informacji: Politechnika w Eindhoven: http://w3.tue.nl/en/ SONODRUGS: http://www.sonodrugs.eu/