polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Naukowcy odkrywają powiązanie między regionem DNA a depresją

Naukowcy z King's College London w Wlk. Brytanii odkryli "usterkę" w kwasie dezoksyrybonukleinowym (DNA) człowieka, która może zwiększać ryzyko zapadnięcia na depresję. Dokonali tego w ramach jednego z dwóch niezależnych badań, których celem było powiązanie genów z depresją. Wyniki opublikowane w czasopiśmie American Journal of Psychiatry mogą pomóc w opracowaniu lepszych terapii zwalczających tę wyniszczającą chorobę. Eksperci twierdzą, że na pewnym etapie swojego życia 2% ludzi cierpi na ciężkie zaburzenia depresyjne. Wcześniejsze badania rodzin dostarczyły informacji o tym jak kluczową rolę w depresji odgrywa genetyka. W toku ostatnich badań przeprowadzonych przez King's College London oraz przez Wydział Medycyny Uniwersytetu Waszyngtońskiego w St. Louis w USA zidentyfikowano region DNA złożony z 90 genów. Zespół z King's College London przebadał ponad 800 rodzin w Wlk. Brytanii, które cierpią na depresję nawracającą. Natomiast zespół z Uniwersytetu Waszyngtońskiego przeanalizował 25 rodzin z Finlandii i 91 z Australii. Naukowcy podkreślają, że co najmniej dwójka rodzeństwa w każdej rodzinie miała historię depresji, a grupa amerykańska wskazuje, że Finowie i Australijczycy zostali początkowo poddani badaniu, ponieważ osoby te są nałogowymi palaczami. Wypowiadając się na temat wyników, dr Gerome Breen, naczelny autor raportu z badań King's College London, powiedział: "Odkrycia te są naprawdę fascynujące. Po raz pierwszy odnaleźliśmy region genetyczny powiązany z depresją, a znamiennym jest to, że wyniki uzyskane w toku obydwu badań są podobne." Mimo iż zbiory danych zebrano do różnych celów i poddano ocenie w odmienny sposób, naukowcy zidentyfikowali "szczyt sprzężeń" na chromosomie 3, co oznacza, że rodzeństwo cierpiące na depresję z rodzin objętych jednymi i drugimi badaniami jest nosicielem wielu tych samych zmian genetycznych w tym konkretnym regionie DNA. Zdaniem naukowców wyjątkowość tych odkryć polega na tym, że ten konkretny region DNA ma znaczenie dla całego genomu. Pomimo tego, że ani brytyjska ani amerykańska grupa nie wyodrębniła genu powiązanego z podwyższonym ryzykiem depresji ani ich większej liczby, szczyt sprzężeń jest zlokalizowany w części chromosomu, w której według ekspertów znajduje się gen receptora metabotropowego glutaminianu 7 (GRM7). Stwierdzono istnienie sugestywnych powiązań między ciężkimi zaburzeniami depresyjnymi a częściami GRM7. "Odkryte przez nas sprzężenia zwracają uwagę na rozległy obszar" - wyjaśnia profesor Michele L. Pergadia, naczelna autorka raportu z badań Uniwersytetu Waszyngtońskiego. "Sądzę, że dopiero zaczynamy odnajdywać drogę w gąszczu czynników oddziałujących na depresję." Profesor Pergadia zauważa, że dobrym pomysłem byłoby połączenie zbiorów danych z badań, aby ustalić czy ten region chromosomu 3 nadal będzie mieć kluczowy wpływ. Natomiast dr Peter McGuffin, przewodniczący Rady Badań Medycznych Centrum Psychiatrii Społecznej, Genetycznej i Rozwojowej przy King's College London, twierdzi, że odkrycia dokonane w ramach obydwu badań pogłębiają naszą wiedzę o powiązaniu genów z depresją. "Odkrycia są przełomowe" - zdaniem dr McGuffina, naczelnego autora raportu z badań King's College London. "Aczkolwiek nadal wyjaśniają jedynie niewielką część ryzyka genetycznego dotyczącego depresji. Potrzebnych będzie więcej badań zakrojonych na szerszą skalę, aby odkryć inne, uczestniczące w tym części genomu."Więcej informacji: King's College London: http://www.kcl.ac.uk/index.aspx Wydział Medycyny Uniwersytetu Waszyngtońskiego w St. Louis: http://medschool.wustl.edu/ American Journal of Psychiatry: http://ajp.psychiatryonline.org/

Australia, Finlandia, Zjednoczone Królestwo, Stany Zjednoczone