polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Naukowcy opracowują test na pozostałości pestycydów z pasz roślinnych w organizmach ryb hodowlanych

Zespół niemieckich naukowców wykazał, że ryby z hodowli są coraz bardziej zagrożone skażeniem pestycydami z powodu podawanych im materiałów roślinnych. Odkrycie zbiega się w czasie z momentem, w którym spożycie ryb rośnie na skalę większą niż kiedykolwiek wcześniej, gdzie połowa spożywanych ryb pochodzi z hodowli, co sprawia że akwakultura jest szybko rozwijającą się częścią globalnego przemysłu spożywczego, wykazując roczne tempo wzrostu na poziomie 9%. Zespół naukowców z Instytutu Biologii Molekularnej i Ekologii Stosowanej im. Fraunhofera (IME) w Schmallenberg jest przekonany, że ochrona konsumentów wymaga testowania ryb hodowanych w niewoli pod kątem pozostałości pestycydów - rzecz, której jeszcze nie robiono w sektorze akwakultury... do teraz. Wzrost popytu na ryby uruchomił lawinę zapotrzebowania na pasze dla ryb, których producenci coraz częściej zastępują trudne do zdobycia składniki, tj. mączkę rybną i olej rybi, roślinami uprawnymi, takimi jak soja, kukurydza czy rzepak. Zespół niepokoi się, że granulki paszowe wyprodukowane z tych roślin uprawnych mogą zawierać pestycydy. Chociaż techniki znane jako badanie metabolizmu są już wykorzystywane do testowania gromadzenia się aktywnych składników pestycydów i ich rozpadu u przeżuwaczy, drobiu i świń, ich transfer w obecnej postaci w celu wykorzystania u ryb nie jest możliwy. Naukowcy postanowili zatem stworzyć swój własny system, pozwalający testować, czy substancje chemiczne gromadzą się w organizmach ryb, którym podawana jest skażona pasza. "Najpierw przetestujemy, czy przyjmowanie paszy prowadzi do akumulacji pozostałości pestycydów w tkankach ryb i przyjrzymy się, jakie produkty rozkładu czy metabolity powstają w wyniku procesów metabolicznych ryb. Zasadniczo im bardziej rozpuszczalna w tłuszczach jest dana substancja, tym wyższe prawdopodobieństwo jej nagromadzenia w organizmie ryby" - informuje dr Christian Schlechtriem z Instytutu im. Fraunhofera. "Nasze testy kładą podwaliny pod dalsze badania nad karmieniem. Wyniki wskażą, czy dalsze badania, ustalające maksymalne poziomy pozostałości pestycydów, są potrzebne." W czasie testów naukowcy umieścili dwie, często hodowane ryby słodkowodne - karpia i pstrąga tęczowego - o wadze od 300 do 500 gram, w zbiornikach wody o pojemności 2 metrów sześciennych. Aby wykryć i zidentyfikować pozostałości pestycydów i ich metabolity, zespół dodał radioaktywną substancję testową (związek chemiczny połączony z substancją radioaktywną) do granulek paszowych. To było skomplikowane przedsięwzięcie dla zespołu, gdyż radioaktywny materiał jest trudny w obsłudze w warunkach wodnych, niemniej wydajny system filtrowania zapobiegł gromadzeniu się rozpuszczonej substancji testowej w wodzie. Naukowcy przetestowali następnie mięso tych ryb pod kątem pozostałości pestycydów za pomocą metod analitycznych o wysokiej czułości, które są w stanie wykryć nawet najmniejsze ilości substancji. Dr Dieter Hennecke, również z Instytutu im. Fraunhofera, powiedział: "Nasz nowy test nie pozostawia niczego przypadkowi w poszukiwaniu pestycydów i produktów ich rozpadu w organizmie ryby - od hodowli po analizę tkanki w laboratorium." Ten nowy test ryb będzie niedługo wykorzystywany przez wszystkich producentów i importerów, którzy chcą wprowadzić nowy pestycyd na rynek europejski. W związku z nowymi wymogami dotyczącymi raportowania, które mają zostać opublikowane przez Komisję Europejską, będą oni zobligowani do rejestracji pestycydu i dostarczenia informacji potwierdzających, że nie następuje jego gromadzenie się w jadalnych częściach ryb.Więcej informacji: Fraunhofer-Gesellschaft: http://www.fraunhofer.de/en.html