polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Problem bakterii - jak lepiej chronić niemowlęta

Duńsko-chiński zespół naukowców odkrył, że dzieci są zagrożone mniejszym ryzykiem zapadnięcia na chorobę alergiczną w starszym wieku, jeżeli mają kontakt z rozmaitymi bakteriami we wczesnym okresie życia. Odkrycia zaprezentowane w czasopiśmie Journal of Allergy and Clinical Immunology sugerują, że na choroby związane ze współczesnym trybem życia wpływają nowe czynniki. Alergie, które eksperci nazywają chorobami nadwrażliwości, dotykają około jednej czwartej populacji Duńczyków. Liczba przypadków cały czas rośnie. Najnowsze badania rzucają światło na powód, dla którego bakterie w okresie niemowlęctwa mogą okazać się dobroczynne. Naukowcy pracujący pod kierunkiem Uniwersytetu w Kopenhadze, Dania, twierdzą, że różne bakterie zapewniają ochronę. "W toku naszych badań, które objęły ponad 400 dzieci, zaobserwowaliśmy bezpośredni związek między liczbą różnych bakterii w ich odbycie, a ryzykiem zapadnięcia na chorobę alergiczną w późniejszym okresie życia" - mówi Hans Bisgaard, konsultant z Gentofte Hospital, kierownik grupy COPSAC (Kopenhaskie Badania nad Astmą u Dzieci, ang. Copenhagen Studies on Asthma in Childhood) i profesor pediatrii na Wydziale Nauk Medycznych Uniwersytetu w Kopenhadze. "Zredukowana różnorodność flory bakteryjnej jelita w okresie niemowlęctwa została powiązana z podwyższonym ryzykiem zapadnięcia na chorobę alergiczną w wieku szkolnym" - wskazuje profesor Bisgaard. Im większe zróżnicowanie, tym większe szanse na zminimalizowanie ryzyka, a im większe wahania, tym niższe ryzyko. "A zatem to nie to samo, czy dziecko przyjdzie na świat w wyniku porodu pochwowego i będzie mieć kontakt z pierwszymi bakteriami z odbytnicy matki, czy przez cesarskie cięcie, które naraża noworodka na całkowicie odmienną i zredukowaną różnorodność bakterii. To może być powód, dla którego większa liczba dzieci, które przyszyły na świat przez cesarskie cięcie, zapada na alergie." Przed przyjściem dziecka na świat i do sześciu miesięcy po porodzie niemowlę jest chronione przez układ immunologiczny matki. A zatem flora bakteryjna może znaleźć się pod wpływem antybiotyków zażywanych przez matkę lub sztucznych substancji, na których działanie jest ona narażona. "Należy podkreślić, że nie ma jednej bakterii alergicznej" - wyjaśnia profesor Bisgaard. "Gruntownie przeanalizowaliśmy gronkowce i bakterie coli, i nie doszukaliśmy się żadnego związku. Ważny jest kontakt z dużą liczbą różnych bakterii we wczesnym okresie życia, kiedy układ immunologiczny kształtuje się i 'uczy'. Czas, w którym niemowlę jest immunologicznie niedojrzałe i może znajdować się pod wpływem bakterii jest krótki i kończy się kilka miesięcy po urodzeniu." Zdaniem profesora wyniki badań są zgodne ze znaczną liczbą odkryć, których dokonali naukowcy na temat astmy i kataru siennego. "Nasze nowe wyniki wpisują się w wiele odkryć, jakie również poczyniliśmy w zakresie astmy i kataru siennego" - wyjaśnia profesor Bisgaard. Podobnie jak alergie, są one wywoływane przez rozmaite czynniki we wczesnym okresie życia - stwierdza. Grupa COPSAC publikuje regularnie artykuły prezentujące nowo odkrytą wiedzę na temat alergii i astmy. Jakkolwiek osobliwie może to zabrzmieć, zdaniem profesora Bisgaarda bakterie mogą okazać się zasadniczą częścią zdrowego życia. Mogą istnieć inne zależności, jak np. między cukrzycą a florą jelita. "Sądzimy, że mechanizm oddziałujący na układ immunologiczny wpływa nie tylko na alergie" - twierdzą duńscy naukowcy. "Byłbym zaskoczony, gdyby choroby, takie jak otyłość i cukrzyca nie były również warunkowane wczesnym okresem życia i nie były uzależnione do tego, jak nasze reakcje immunologiczne są kształtowane przez napotykane kultury bakterii, które nas otaczają." Wkład w badania wnieśli również naukowcy z Instytutu Statens Serum w Danii i Pierwszego Szpitala Uniwersyteckiego w Pekinie w Chinach.Więcej informacji: Uniwersytet w Kopenhadze: http://www.ku.dk/english/ Journal of Allergy and Clinical Immunology: http://www.jacionline.org/

Chiny, Dania