polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Międzynarodowy zespół naukowców wykorzystuje organizmy morskie do walki z osteoporozą

W ramach walki z osteoporozą Unia Europejska rozpoczęła zakrojony na szeroką skalę, zintegrowany projekt o nazwie BlueGenics. Celem projektu jest odkrycie wzorców genetycznych do nowych leków na bazie organizmów morskich, które mogłyby pomóc w profilaktyce i leczeniu poważnych schorzeń człowieka, takich jak osteoporoza. Europejski projekt badawczy BlueGenics otrzymał od Komisji Europejskiej 6 mln EUR na poszukiwanie w głębinach morskich substancji do walki z osteoporozą i innymi, pospolitymi chorobami człowieka. Międzynarodowy zespół badawczy, pracujący pod kierunkiem profesora dr Wernera E.G. Müllera z Instytutu Chemii Fizjologicznej Uniwersyteckiego Ośrodka Medycznego w Moguncji, dąży do zidentyfikowania i wykorzystania wzorców genetycznych organizmów morskich. Prace obejmą badanie gąbek i bakterii głębinowych pod kątem wykorzystania ich do produkcji użytecznych biomedycznie substancji. Umożliwi to naukowcom zrównoważone wykorzystanie z zasobów morskich bez negatywnego oddziaływania na bioróżnorodność. Koordynator projektu BlueGenics, profesor Müller, powiedział: "Finansując ten wspólny, zakrojony na szeroką skalę projekt badawczy, Unia Europejska uznała, że należy podjąć wszelkie możliwe działania, aby opracować nowe i skuteczne leki w profilaktyce i leczeniu pospolitych chorób, takich jak osteoporoza, w przypadku których nadal nie ma skutecznych terapii. Ogromnie się cieszę, że udało się rozpocząć prace nad tym projektem. BlueGenics zgromadził czołowych naukowców z dziewięciu krajów. Ich unikatowa i komplementarna wiedza ekspercka oraz zaawansowany sprzęt, jakim dysponują, zapewnią doskonałą bazę do osiągnięcia ambitnych celów projektu". Müller wraz z zespołem już wykazał, że substancje bioaktywne można syntetyzować za pomocą technik rekombinacyjnych biologii molekularnej. Naukowcy dowiedli, że defensyna - toksyna i peptyd obronny wytwarzany przez gąbki - posiada właściwości bioaktywne, jeżeli została wytworzona w sposób rekombinacyjny. Profesor Müller dodaje: "To otwiera drogę do eksploracji ogromnego bogactwa wzorców genetycznych znajdujących się w światowych oceanach do wykorzystania przez człowieka". Nad europejskim projektem BlueGenics pracują najlepsi naukowcy z takich dziedzin jak genomika morska, biosynteza i chemiczna analiza strukturalna. W projekcie koordynowanym przez profesora Müllera z Uniwersyteckiego Ośrodka Medycznego w Moguncji bierze udział 16 instytucji badawczych i przedsiębiorstw przemysłowych z Chin, Chorwacji, Francji, Islandii, Niemiec, Portugalii, Szwecji, Wlk. Brytanii i Włoch. Zdaniem profesora dr Reinharda Urbana, Kierownika Naukowego Uniwersyteckiego Ośrodka Medycznego: "Właściwie dopiero zaczynamy eksploatować zasoby morskie, zwłaszcza te słabo zbadane, głębinowe do celów biomedycznych. Niemniej już teraz można przewidzieć, że badania nad organizmami głębinowymi prawdopodobnie przyniosą niezwykłe korzyści dla naszego społeczeństwa". W projekcie wykorzystywana jest niebieska biotechnologia, która zasadniczo zajmuje się biotechnologicznym wykorzystaniem organizmów morskich. Przedmiotem szczególnego zainteresowania są gąbki i bakterie głębinowe, które żyją w ekstremalnych warunkach ponad 1.000 metrów pod poziomem morza. Organizmy te są uznawane za źródło cennych substancji, które mogą być wykorzystywane w biotechnologii i biomedycynie. Podczas gdy większość znanych enzymów ulega rozpadowi po wystawieniu na działanie wysokich temperatur, biokatalizatory wytarzane przez bakterie głębinowe pozostają aktywne w ekstremalnych warunkach, nawet w pobliżu morskich kominów hydrotermalnych. Niebieska technologia jest tak interesująca w pracach badawczych, dlatego że nawet bezsprzecznie proste organizmy, takie jak gąbki, są podobne do człowieka pod wieloma względami. Związek między najstarszą fauną a człowiekiem jest zaskakująco bliski, jak wykazał w ostatnich latach zespół badawczy z Moguncji za pomocą technik biologii molekularnej. Ponadto organizmy te wytwarzają różnorodne substancje, które wykształciły wysoki stopień swoistości i efektywności w toku ewolucji, stąd ciesząc się coraz większym zainteresowaniem ze względu na możliwe, terapeutyczne zastosowanie u ludzi, jak w przypadku leczenia infekcji wirusowych.Więcej informacji: Johannes Gutenberg-Universität Mainz: http://www.uni-mainz.de/eng/index.php