polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Szwedzcy naukowcy badają wpływ zmian klimatu na ssaki polarne

Naukowcy z Uniwersytetu w Umeå, Szwecja, odkryli, że ssaki zamieszkujące Arktykę i subpolarne tereny lądowe w Europie Północnej mogą odczuwać pozytywne skutki zmian klimatu do roku 2080, jeżeli uda im się dostosować swój zasięg geograficzny. Badania, których wyniki zostały zaprezentowane w czasopiśmie PLOS ONE, pokazały, że zmiany klimatu prowadzą do przesunięć w rozmieszczeniu i wymieraniu gatunków oraz kurczenia bądź rozszerzania zasięgu ich występowania. Naukowcy twierdzą, że tego typu zmiany będą się w przyszłości nasilać. Eksperci z Umeå wyłączyli ze swojej oceny zwierzęta żyjące w polarnych morzach i na wyspach. Zdaniem zespołu prawdopodobieństwo, że obszary polarne i subpolarne doświadczą poważnych zmian klimatu jest wysokie. Są również przekonani, że ekologia przyrodnicza tych mas lądowych również będzie podatna na te zmiany. Naukowcy przeprowadzili modelowanie rozmieszczenia gatunków i odkryli, że większość ssaków zamieszkujących te szczególne obszary nie ucierpi z powodu zmian prognozowanych na najbliższe 68 lat. Niektóre jednak, takie jak lis polarny i leming, nie będą mieć tyle szczęścia. "Tak się stanie, pod warunkiem że gatunki będą w stanie dotrzeć do obszarów, których klimat będzie się zmieniał na taki, do którego są przystosowane" - zauważa profesor Christer Nilsson z Wydziału Ekologii i Nauki o Środowisku Uniwersytetu w Umeå. "Podtrzymujemy, iż jest mało prawdopodobne, aby wszystkie ssaki były w stanie tam dotrzeć po części ze względu na coraz większe rozdrobnienie ich siedlisk, powodowane przez człowieka. Takie gatunki raczej ograniczą swój zasięg". W toku badań ustalono też, że nawet jeśli zmiany klimatu nie wpłyną niekorzystnie na większość polarnych i subpolarnych ssaków, to zmiany w układzie gatunków mogą siać spustoszenie. Naukowcy ustalili, że drapieżniki i ich potencjalne ofiary mogą ostatecznie znaleźć się na tych samych obszarach. "Przewidujemy ponadto, że duże drapieżniki będą w coraz większym wymiarze współistnieć w przyszłości" - czytamy w artykule. "To może zagrozić gatunkom stanowiącym żer, nawet tym zakwalifikowanym obecnie do kategorii 'najmniejszej troski' przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody i Jej Zasobów. Spodziewane jest rozszerzenie się zasięgu występowania zarówno wilka szarego (Canis lupus), jak i niedźwiedzia brunatnego (Ursus arctos)". "Przewidujemy, że te duże drapieżniki będą współwystępować w przyszłości na większej niż obecnie części subpolarnej Europy. To może wpłynąć na liczebność populacji gatunków służących zwykle za żer, takich jak sarna europejska (Capreolus capreolus), gdyż procentowo większa część ich obszaru występowania będzie zajmowana w przyszłości, jak się prognozuje, przez obydwóch dużych drapieżników, a mniejsza część tego obszaru będzie od nich wolna".Więcej informacji: PLOS ONE: http://www.plosone.org/ Uniwersytet w Umeå: http://www.umu.se/english

Szwecja