European Commission logo print header

Carbon assimilation and modelling of the european land surface

Procesy zachodzące w koronach drzew w modelowaniu ziemskich ekosystemów

Brytyjski krajowy instytut meteorologiczny Met Office stanął na czele prac mających na celu ulepszenie stosowanych w modelowaniu metod ekstrapolacji z procesów zachodzących na poziomie pojedynczego liścia aż po całą koronę drzew, a w rezultacie - udoskonalenie modeli ziemskich ekosystemów, Terrestrial Ecosystem Models.

Obieg węgla w przyrodzie jest niczym złożona symfonia, w której węgiel krąży między różnymi źródłami i ujściami w atmosferze, oceanach, biosferze i glebie. Empiryczny pomiar przepływów węgla możliwy jest jedynie nad niewielkimi obszarami, tak więc do oceny wielkości krążenia w skali globalnej konieczne jest zastosowanie metod numerycznych. Swe bogate doświadczenie i wiedzę w zakresie prognozowania meteorologiczno-klimatologicznego instytut Met Office wniósł do projektu CAMELS, inicjatywy B+R mającej określić wielkość oszczędności emisji CO2 dzięki zmianom w gospodarowaniu gruntami. W tym celu niezbędne było posunięcie do przodu obecnego stanu wiedzy w zakresie modelowania ziemskich ekosystemów, Terrestrial Ecosystem Modelling (TEM). W ramach poprzednich analiz TEM zidentyfikowano problemy z parametryzacją korony drzew skutkujące zawyżonymi prognozami produktywności ekosystemu netto (Net Ecosystem Productivity - NEP). Instytut Met Office zbadał alternatywy wobec tradycyjnego wykorzystania równania Penmana-Monteitha na poziomie liścia. Mianowicie, oceniono bardziej szczegółowe opisy struktury korony drzew i fizyczne procesy mające wpływ na dobowy cykl NEP. Konsorcjum CAMELS ma nadzieję, że dzięki tej pracy uda się zwiększyć dokładność modeli ogólnej cyrkulacji (GCM - Global Circulation Models), z którymi sprzężone są modele TEM. To z kolei powinno zwiększyć zaufanie do obliczeń dotyczących obiegu węgla w przyrodzie, a co za tym idzie, do badań nad jego potencjalnym wpływem na klimat.