polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-24

Using genetics to improve the quality and safety of sheep products

Zwiększenie zawartości zdrowych kwasów tłuszczowych w mleku owczym

Sprzężony kwas linolowy jest często stosowanym suplementem diety. Naukowcy w Europie badają genetyczne sposoby zwiększenia jego zawartości w mleku owczym.

Jako suplement diety lub element naturalnej, zdrowej diety, warianty lub izomery sprzężonego kwasu linolowego (CLA) wydają się stanowić uniwersalne lekarstwo na wiele chronicznych dolegliwości. Opisywane jako lekarstwo na nadmierne otłuszczenie, nietolerancję insuliny, pewne formy nowotworów oraz zwapnienie naczyń krwionośnych, stanowią one bardzo popularny suplement diety. Ich naturalnymi źródłami są przede wszystkim mięso i nabiał przeżuwaczy. Zespół badaczy we Włoszech, biorący udział w europejskim projekcie badawczym GENESHEEPSAFETY, przestudiował podstawy genetyczne dziedziczności zawartości CLA w mleku. Ich badania skupiały się wokół poszukiwania w genomie miejsc QTL przy użyciu uznanej naukowo metodologii i z wykorzystaniem techniki analizy w dziedzinie wielu rodzin. Wyniki regresji liniowej w obrębie poszczególnych lokalizacji poddano następnie przetworzeniu z użyciem oprogramowania do mapowania QTL. Dietetycy twierdzili, że w mleku wypasanych zwierząt mlecznych występuje większa zawartość omawianych kwasów niż w przypadku zwierząt karmionych paszami. Z biochemicznego punktu widzenia ścieżka przemian biochemicznych w organizmie zwierzęcia zależy od obecności poszczególnych genów. Generalnie rzecz biorąc, większość kwasu CLA obecnego w mleku jest wynikiem działania enzymu Scd. Enzym ten, wytwarzany przez polimorficzny gen SCD, odpowiada za przekształcanie prekursora, kwasu wakcenowego (VA), w kwas CLA w gruczole mlekowym. Zespół przebadał mleko krzyżowanych wstecznie dorosłych owiec Sarda x Lacaune na obecność kwasów tłuszczowych. Za wiarygodną miarę ilości obecnego kwasu CLA uznano dwie cechy: ilość samego kwasu CLA oraz stosunek CLA do VA. Okazało się, że zdolność wytwarzania kwasu CLA jest w znacznym stopniu dziedziczna, choć zaobserwowano również wyraźny wpływ warunków otoczenia. W przypadku owiec wypasanych wiosną zaobserwowano wzrost całkowitej zawartość CLA w mleku. W sumie zidentyfikowano cztery lokalizacje QTL. Szczególnie interesująca okazała się lokalizacja QTL w chromosomie 22. Zaplanowano przeprowadzenie pełnych badań mających na celu dokładne zmapowanie tego genu kandydackiego. Uwzględnienie wyników tego typu badań genetycznych w programach hodowlanych może okazać się wielce produktywne z punktu widzenia poprawy jakości mleka owczego. Potencjał rynku mleka owczego nie jest w pełni wykorzystywany i oferuje europejskim rolnikom znaczne możliwości, szczególnie w przypadku wyżynnych rejonów górzystych.