European Commission logo print header

Immunological mechanisms of protection against classical swine fever virus: towards the development of new efficacious marker vaccines

Odpowiedź limfocytów T pomocniczych pomaga w opracowaniu szczepionki przeciwko pomorowi świń

Dotkliwe skutki epidemii klasycznego pomoru świń zwróciły uwagę na konieczność dogłębnego zrozumienia mechanizmów immunologicznych odpowiadających za ochronę przed tą chorobą. W tym celu naukowcy pracujący w ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu IMPCSF sklasyfikowali częstotliwość i typ odpowiedzi immunologicznych na peptydy.

Klasyczny pomór świń to zakaźna choroba wirusowa o poważnych skutkach ekonomicznych, na którą zapadają świnie domowe oraz dziki. U zainfekowanych zwierząt obserwuje się znaczną leukopenię oraz immunosupresję, którym towarzyszą wybroczyny. Na skutek zakażenia klasycznym pomorem świń może zdechnąć aż 9 na 10 prosiąt. Społeczne i ekonomiczne konsekwencje masowego uboju w wyniku wybuchu epidemii klasycznego pomoru świń są przyczyną, dla której specjaliści z centrów badawczych oraz przedstawiciele władz rozważają możliwość ponownego dopuszczenia szczepień interwencyjnych. W związku z tym obserwuje się duże zainteresowanie opracowaniem i stosowaniem szczepionek znakowanych, umożliwiających kontrolę zarażeń klasycznym pomorem świń u świń domowych i dzików. Partnerzy projektu z niemieckiego Instytutu Weterynaryjnego im. Friedriecha Loefflera restymulowali komórki jednojądrzaste krwi obwodowej wyizolowane z miniaturowych świń zarażonych wirusem. Próby te dostarczyły istotnych informacji dotyczących odpowiedzi immunologicznej komórek T. Naukowcy zastosowali dwa typy peptydów - peptydy syntetyczne, wcześniej zidentyfikowane jako potencjalne epitopy dla komórek T, oraz peptydy z regionu niestrukturalnych białek wirusa. Dowiedziono, iż różne peptydy stymulowały różne proporcje limfocytów CD4+ oraz CD8+. Przykładowo jeden peptyd wywoływał odpowiedź prawie wyłącznie komórek CD8+ T. W celu dokonania dalszego podziału odpowiedzi komórek T indukowanych peptydami na komórki produkujące cytokiny typu Th1 lub Th2 próby zastosowano testy immunoenzymatyczne ELISPOT. Naukowcy odkryli, że nie istnieje powiązanie pomiędzy typem komórki stymulowanej peptydem a ostatecznym ułamkiem komórek produkujących interferon-gamma (IFN-γ) lub interleukinę 4 (IL-4). Odkryto niemalże wszystkie możliwe kombinacje: od komórek prawie wyłącznie produkujących interferon-gamma do komórek T produkujących różnorakie mieszanki IFN-γ oraz IL-4. Różnice w typach odpowiedzi cytokin w wyniku stymulacji antygenami można wykorzystać podczas opracowywania nowych, skutecznych szczepionek. Ponadto dane dotyczące różnych peptydów można wykorzystać jako podstawę do opracowania szczepionek peptydowych, których stosowanie pozwoli na poszerzenie zakresu odpowiedzi indukowanych szczepieniem.