polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Single protein nanobiosensor grid array

Testowanie elektronicznego nosa

Europejscy naukowcy opracowali elektroniczny bioczujnik chemiczny zawierający receptory węchowe ssaków. Badania wykazały, że receptory pośredniczyły w przekazywaniu prawidłowej odpowiedzi na związki chemiczne w nowym środowisku elektronicznym.

Połączenie natury z nanotechnologią jest szansą poprawy jakości życia każdego człowieka. Jedną z dziedzin o olbrzymim potencjale jest technologia czujników elektronicznych. Redukcja lub wyeliminowanie udziału ludzi w wykrywaniu substancji toksycznych może w dużym stopniu zwiększyć bezpieczeństwo i zaostrzyć standardy dokładności w szerokim zakresie zastosowań. Celem finansowanego przez UE projektu o trafnej nazwie SPOT-NOSED było opracowanie macierzy nanobioczujników węchowych. Stworzono nanosomy wielkości od 40 do 60 nm, które ulokowano w receptorach węchowych. Następnie unieruchomiono je na nośniku stałym w układzie scalonym czujnika. Po przeprowadzeniu badań sprawdzających przyłączenie nanosomów monitorowano odpowiedź receptorów węchowych na cząsteczki substancji zapachowych. Ze względu na niewielkie rozmiary cząsteczek substancji zapachowych wykrycie ich wiązania z receptorami jest bardzo trudne. Dlatego naukowcy zastosowali technologię rezonansu SPR (ang. Surface Plasma Resonance) i korzystając z narzędzia firmy BIAcore, podjęli próbę wykrycia reakcji biochemicznych zachodzących podczas odpowiedzi receptorów węchowych. Zmierzone zostały poziomy Golf, czyli białka G, które pośredniczy w kaskadzie biochemicznej prowadzącej do odpowiedzi receptorów węchowych. Pomimo braku potwierdzenia unieruchomienia nanosomów wykryto aktywną formę białka Golf podczas stymulacji jego uwalniania substancją zapachową heptanal. Technika zdalnych czujników może oznaczać wyeliminowanie zagrożeń związanych z monitorowaniem środowiska. Potencjalną korzyścią jest także zdecydowane zwiększenie dokładności badań w instytucjach opieki zdrowotnej i badania żywności. Dzięki naturalnej swoistości receptorów węchowych istnieje możliwość opracowania elektronicznego bioczujnika docelowej substancji zapachowej.