European Commission logo print header

Vulnerability of biodiversity in the agro-ecosystem as influenced by green veining and land-use intensity (GREENVEINS)

Znaczniki molekularne u świerszczy z gatunku podkrzewin szary

U świerszczy z gatunku podkrzewin szary (Pholidoptera griseoaptera) zidentyfikowano znaczniki molekularne pomagające w określeniu wrażliwości gatunków wskaźnikowych w ramach systemów rolniczych. Prace prowadzono w ramach projektu GREENVEINS, obejmującego studia nad różnorodnością biologiczną europejskich upraw rolnych.

Ziemie uprawne pokrywają więcej niż połowę powierzchni Unii Europejskiej. Jednak poziom wiedzy dotyczący ich różnorodności biologicznej był dotąd stosunkowo ograniczony. W ramach finansowanego przez UE projektu pod nazwą GREENVEINS badano związki między strukturą krajobrazu europejskiego, intensywności zagospodarowania ziem uprawnych a różnorodnością biologiczną. Wiadomo było już przedtem, że różnorodność biologiczna staje się uboższa w miarę wzrostu zagospodarowania terenu, ponieważ zaginięciu ulegają połowicznie naturalne elementy, takie jak żywopłoty, obszary leśne i stawy. Rezultaty uzyskane ze studium wykorzystano do określenia narażenia różnorodności biologicznej na ziemiach uprawnych. W projekcie GREENVEINS zebrano informacje na temat roślin, ptaków śpiewających i owadów z 26 obszarów testowych (LTS) w siedmiu krajach położonych w Europie północno-zachodniej. Naukowcy badali metapopulacje dziewięciu gatunków wskaźnikowych, także P. griseoaptera. Metapopulacja składa się z populacji tego samego gatunku, rozmieszczonych przestrzennie na terenie krajobrazu. Przy wykorzystaniu metapopulacji, naukowcy mogli więc studiować, w jaki sposób zmiany krajobrazu oraz zagospodarowania terenu wpływają na takie populacje. Rezultaty pokazały także, w jakim stopniu może być narażona różnorodność biologiczna, toteż informacje te zostały wykorzystane do opracowania strategii, które mogą wspierać zrównoważoną różnorodność biologiczną na ziemiach uprawnych. Dane dotyczące metapopulacji uzyskane zostały poprzez stosowanie techniki dwukrotnego łowienia oraz wykorzystanie analizy genetycznej. W celu identyfikacji nowatorskich znaczników mikrosatelitarnych specjaliści z zakresu genetyki populacji studiowali świerszcza P. griseoaptera. Znaczniki te są powtarzalnymi seriami krótkich sekwencji DNA, które mogą być wykorzystane do śledzenia dziedziczności genów. Naukowcy wykorzystali 12 miejsc mikrosatelitów, zawierających do 37 alleli na jedno miejsce. Takie znaczniki molekularne można wykorzystać do badania, w jaki sposób struktura krajobrazu i stopień zagospodarowania terenu mogą wpływać na różnorodność genetyczną P. griseoptera. Znaczniki molekularne zostały wykorzystane do monitorowania populacji świerszczy na miejscach badań dwóch terenów krajobrazu w Szwajcarii i Belgii. Dzięki badaniu zależności pomiędzy gatunkami wskaźnikowymi i strukturą krajobrazu oraz intensywnością zagospodarowania terenu, można było w ramach projektu GREENVEINS opracować narzędzia do oceny różnorodności biologicznej na ziemiach uprawnych. Narzędzia te mogą być pomocne przy monitorowaniu różnorodności biologicznej w UE oraz dopomóc w opracowaniu strategii w zakresie planowania przestrzennego.