polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-24

Improved antioxidant content for food applications

Wzmacniające antyoksydanty pomidorów

Europejscy naukowcy prowadzą badania nad modyfikacją składu biochemicznego pomidora pod kątem zwiększenia poziomu zawartych w nim flawonoidów.

Spożywanie flawonoidów zawartych w owocach i warzywach to przyjemny, zdrowy sposób na obniżenie ryzyka zachorowania na raka, choroby układu krążenia oraz inne wiążące się z wiekiem choroby. Rośliny ściśle kontrolują swój poziom antyoksydantów. Celem projektu PROFOOD było ustalenie, czy możliwe jest zmodyfikowanie składu biochemicznego komórek roślinnych tak, aby zwiększyć ich wartość odżywczą. W pierwszej kolejności badacze zwiększyli w roślinach poziomy cząsteczek prekursorowych, składników prowadzących do syntezy ostatecznego produktu. Naukowcy wybrali fosfoenolopirogronian (PEP) i erytrozo-4-fosforan (E4P) — cząsteczki odgrywające ważną rolę w procesie syntezy flawonoidów. Plastydy liści transgenicznych pomidorów zawierały nadmierną ilość erytrozo-4-fosforanu. Natomiast E4P uzyskano przy użyciu regionów kodujących drobnoustrojów np. bakterii Escherichia coli (E.coli) i innych organizmów żywych np. specjalnego gatunku mchu oraz szpinaku. Dwa ważne enzymy kaskady molekularnej E4P — jeden w E.coli a drugi w transgenicznych pomidorach — wykazywały wzmożoną aktywność. Kolejnym sposobem na oszukanie mechanizmów kontroli procesów fizjologicznych rośliny było uzyskanie innych transgenicznych pomidorów. Rośliny te także wytwarzały enzymy w procesie syntezy flawonoidów, z tym że w tym przypadku w miejscach roślin, w których w normalnych warunkach procesy te nie zachodziły. Jest to tzw. produkcja ektopiczna. Pomidor jest bardzo popularnym składnikiem dań gotowych i mrożonek. Dalsze badania powinny przyczynić się do wzbogacenia tych produktów w cenne flawonoidy.